درمان درد پوسیدگی وسوراخ شدن دندان
ژانویه 10, 2023
سفید کردن کامپوزیت دندان
سفید کردن کامپوزیت دندان چه شرایطی دارد؟
ژانویه 22, 2023
درمان درد پوسیدگی وسوراخ شدن دندان
ژانویه 10, 2023
سفید کردن کامپوزیت دندان
سفید کردن کامپوزیت دندان چه شرایطی دارد؟
ژانویه 22, 2023

دهانشویه مضر است یا مفید؟

دهانشویه

دهانشویه چیست؟

دهانشویه محصولی مایع برای شستشوی دهان و لثه می باشد. از جمله کاربرد های دیگر آن این است که از دندان های شما در برابر اسیدهایی که باکتری ها تولید می کنند، محافظت می کند.

آیا دهانشویه برای بهداشت دهان و دندان موثر است؟

دهانشویه یک ماده شناخته شده برای بهداشت دهان و دندان است. اگر 30 ثانیه بعد از استفاده از نخ دندان و مسواک زدن، دهانشویه را در دهان خود نگه دارید، این محصول به عنوان مکمل مسواک و نخ دندان عمل می کند. هنگامی که مسواک می زنید، ممکن است نقاطی در دهان شما تمیز نشوند؛ در این زمان دهانشویه بهترین راهکار برای تمیز کردن قسمت های غیر قابل دسترسی دهان است. با این حال، بعضی از افراد از تاثیر مثبت دهانشویه روی سلامت دهان و دندان ها اطمینان ندارند.

انواع دهانشویه

به طور کلی دو نوع دهانشویه وجود دارد: آرایشی و درمانی.

دهانشویه آرایشی بوی بد دهان را به طور موقت از بین برده و طعم دلپذیری به دهان می دهد؛ اما به جز این مورد، کاربرد دیگری برای سلامت دهان و دندان ندارد.

دهانشویه درمانی مواد فعالی دارد که بوی بد دهان، التهابات لثه، پلاک و پوسیدگی دندان را کنترل کرده و در درمان آن ها موثر هستند. مواد فعالی که در دهانشویه درمانی وجود دارند به شرح زیر هستند:

• کلرید ستیل پیریدینیم: بوی بد دهان را کاهش می دهد.
  • کلرهگزیدین: پلاک و التهاب لثه را کنترل می کند.
  • روغن های ضروری: پلاک و التهاب لثه را کنترل می کنند.
  • فلوراید: ماده ای شناخته شده که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود.
آناتومی دندان: انواع، تعداد و اجزای تشکیل دهنده

برخی از دهانشویه های درمانی، مانند دهانشویه هایی که حاوی روغن های ضروری هستند را می توان بدون نسخه پزشک خریداری کرد؛ در حالیکه دهانشویه های دارای کلرهگزیدین را فقط با نسخه پزشک می توان خریداری کرد.

بهترین دهانشویه چیست؟

کاربرد همه ی دهانشویه ها شبیه به هم نیست؛ به همین دلیل هنگام خرید آن، باید به موارد زیر توجه کنید:

• اگر می خواهید نفس شما خوشبو باشد، باید دهانشویه ای را انتخاب کنید که بوی آن را دوست داشته باشید.
  • اگر با مشکل خشکی دهان روبرو هستید، باید دهانشویه های بدون الکل خریداری کنید؛ زیرا الکل به تنهایی باعث خشکی دهان می شود. در صورتی که شما هم مشکل خشکی دهان داشته باشید، با مصرف دهانشویه حاوی الکل، دهان شما دیگر نمی تواند بزاق تولید کند.
  • بیشتر دهانشویه ها، دارای فلوراید اضافی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هستند. به همین دلیل اگر به دنبال جلوگیری از پوسیدگی دندان هستید، با مطالعه ویژگی های دهانشویه می توانید متناسب ترین دهانشویه را خریداری کنید.
  • اگر بیماری لثه دارید، دهانشویه حاوی کلرهگزیدین تهیه کنید. اما به طور کلی قبل از خرید دهانشویه، باید تحقیقات لازم درمورد نحوه عملکرد و میزان تناسب آن با مشکل خود را انجام دهید.
  • برای تاثیر بیشتر دهانشویه، باید آن را تبدیل به یک عادت کرده و به طور مداوم استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

آیا دهانشویه واقعا موثر است؟

در جواب این سوال باید بگوییم بله، دهانشویه واقعا موثر است. اما برای موثر بودن دهانشویه، باید دهانشویه متناسب با مشکل خود را انتخاب کنید. اگر می خواهید پلاک و التهاب لثه را از بین ببرید، باید از یک دهانشویه درمانی که به صورت فعال از دندان های شما محافظت می کند استفاده کنید. هم چنین اگر می خواهید نفس خود را خوشبو کنید و طعم دلپذیری به دهان خود بدهید، باید از دهانشویه آرایشی استفاده کنید. به طور کلی دهانشویه تنها سلاح مبارزه برای سلامت دهان و دندان نیست؛ بلکه مکملی است که باید در کنار مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات منظم پزشکی در برنامه شما قرار داده شود.

مزایای مسواک برقی در مقایسه با مسواک معمولی