آیا کامپوزیت دندان یا روکش باعث بوی بد دهان میشود؟

پر کردن دندان
پر کردن دندان: بررسی آمالگام، مواد سفید، طلا، نقره و مراحل انجام
دسامبر 1, 2021
مراقبت های بعد از پر کردن دندان و ترمیم
دسامبر 15, 2021
پر کردن دندان
پر کردن دندان: بررسی آمالگام، مواد سفید، طلا، نقره و مراحل انجام
دسامبر 1, 2021
مراقبت های بعد از پر کردن دندان و ترمیم
دسامبر 15, 2021

آیا کامپوزیت دندان یا روکش باعث بوی بد دهان میشود؟

کامپوزیت دندان و یا روکش های پرسلن می توانند بسیاری از مشکلات دندان از جمله شکستگی و یا تغییر رنگ دندان را اصلاح کنند. اگر این کامپوزیت ها باعث ایجاد بوی بد دهان شدند، وقت آن است که به دندان پزشک معالج خود مراجعه کنید.

بوی بد دهان یا همان هالیتوزیس می تواند بر زندگی اجتماعی و اعتماد به نفس شما تاثیر بگذارد و باعث شود در هنگام صحبت با دیگران خجالت بکشید.

آیا کامپوزیت دندان باعث ایجاد بوی بد دهان می شود؟

یکی از سوالاتی که پزشک شما معمولا در ابتدا می پرسد این است که آیا قبل از نصب این کامپوزیت ها نیز متوجه بوی بد دهان شده اید یا خیر. اگر بوی دهان بعد از نصب کامپوزیت دندان ایجاد شده باشد پس باید علت آن توسط معاینه پزشک یافت شود.

دندانپزشک می تواند با معاینه دندان های شما منبع ایجاد کننده بوی بد در دهان شما را بیابد و توصیه هایی برای از بین بردن آن ارائه دهد.

چه چیزی باعث ایجاد بوی دهان می شود؟

کامپوزیت دندان و روکش هم مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارند و اهمیت ندادن به بهداشت دهان و دندان در اطراف روکش ها می تواند علت بوی بد دهان شود.

بهداشت نامناسب دهان می تواند باعث ایجاد بوی بد شود. دندانپزشکان توصیه می کنند حداقل دوبار در روز دندان های خود را مسواک بزنید.

مواد غذایی باقی مانده بین دندان های شما محل رشد باکتری است و همین باکتری از خود بوی بد ترشح میکند.

علت احساس بوی بد در بینی و انتهای گلو و درمان

مسواک و نخ دندان بلافاصله بعد از خوردن غذا بسیار کمک کننده است و  این ذرات را از روی دندان شما پاک می کند و به دهان شما بوی تازگی دهد. هر چه این ذرات غذا و باکتری ها زودتر از بین بروند احتمال ایجاد بوی بد در دهان کمتر است.

اگر روکش روی دندان شما درست نصب نشده باشد باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود.

عدم تناسب روکش و کامپوزیت با دندان طبیعی و نصب نادرست آن باعث تجمع باکتری و مواد غذایی می شود. این مشکل تنها با معاینه دندان و لثه شما توسط پزشک قابل تشخیص است. اگر روکش دندان به درستی نصب نشده باشد برای از بین بردن بوی نامطبوع و سایر مشکلات احتمالی باید روکش شما تعویض شود.

عدم تناسب دندان طبیعی و روکش باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

بیماری لثه در اطراف روکش باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

اگر مشکل از روکش و کامپوزیت نباشد، ممکن است لثه شما باعث ایجاد این بوی نامطبوع شود. صرف نظر از این که روکش دارید یا نه، عفونت لثه می تواند مشکل آفرین باشد. این می تواند ناشی از تجمع پلاک و اهمیت ندادن به بهداشت دهان و دندان باشد.

علائم بیماری لثه، خونریزی و درد در هنگام مسواک زدن است. بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا در صورت عدم درمان بیماری های لثه می تواند باعث پوسیدگی دندان و در نهایت از دست دادن دندان شود.

پوسیدگی دندان

اگرچه کامپوزیت دندان ظاهر زیبایی به دندان شما می دهد، اما می تواند باعث پوسیدگی دندان در آن ناحیه شود. تشخیص پوسیدگی در زیر روکش ها برای پزشک به مراتب سخت تر است. پوسیدگی نیز توسط باکتری های دهان ایجاد می شود و عامل ایجاد بوی نامطبوع است.

چگونه دهانی خوشبو داشته باشیم؟

علائم پوسیدگی دندان شامل حساسیت، درد و یا تغییر رنگ دندان است. ایجاد حفره و یا سوراخ بر روی دندان نیز از نشانه های پوسیدگی است.

در صورت پوسیدگی پزشک دندان را پر می کند و ممکن است لازم باشد تا تاج دندان را جایگزین  کنید.

چگونه می توان بوی بد دهان را رفع کرد؟

خبر خوب این است که در بیشتر موارد بوی بد دهان قابل درمان است. رفع بوی نامطبوع دهان بستگی به روشی دارد که پزشک شما پیشنهاد می دهد. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

جرم گیری عمیق دندان

در موارد بیماری لثه، جرم گیری عمیق توسط دندانپزشک شما پیشنهاد می شود. در جرم گیری سطحی، پزشک جرم و پلاک دندان ایجاد شده در امتداد خط لثه را از بین می برد، اما جرم گیری عمیق در واقع از بین بردن جرمی است که زیر لثه انباشته شده است. این کار باعث کاهش تورم و بهبود لثه می شود. این روش معمولا بدون درد است و بسته به وضعیت دندان ها و لثه شما ممکن است در یک بار ویزیت انجام شود.

درمان پوسیدگی دندان

چندین روش برای درمان پوسیدگی دندان استفاده می شود. درمان با فلوراید در ابتدا می تواند به تقویت دندان و محافظت از مینای دندان کمک کند. پر کردن دندان و یا در موارد حاد تر عصب کشی و درمان ریشه می تواند گزینه بعدی باشد و گاهی اگر این روش ها کارساز نبودند، ممکن است دندانپزشک مجبور شود دندان شما را بکشد.

روکش جدید دندان

آیا کامپوزیت دندان عامل ایجاد کننده بوی بد دهان شماست؟اگر به تشخیص پزشک مشکل از کامپوزیت دندان باشد و به درستی نصب نشده باشند و با دندان طبیعی شما تناسب ندارد، ممکن است لازم باشد روکش جدیدی به درستی روی دندان طبیعی شما نصب شود و جایگزین روکش قبلی شود.

بوی بد دهان در بارداری: نشانه ها و روش های کنترل

فرایند تعویض روکش ممکن است زمان بر باشد، اما در نهایت ارزش آن را دارد که روکش جدید به درستی نصب شود و جلوی تجمع باکتری را بگیرد. هنگامی که دندانپزشک شما روکش را برمیدارد، مرحله بعدی شامل حذف تمام مواد باندینگ باقی مانده است. سپس دندانپزشک تصویر جدید از دندان شما تهیه می کند و برای ساخت  ارسال می کند. تا زمانی که روکش شما آماده شود، کامپوزیت موقت بر روی دندان شما نصب می شود.

بهبود بهداشت دهان و دندان

اگر عدم توجه بهداشت دهان و دندان عامل ایجاد بوی دهان شماست، راه حل بسیار ساده است. با روزی حداقل دوبار مسواک در روز می توانید مشکل خود را حل کنید. اگر یادتان می رود که مسواک بزنید، می توانید ساعت موبایل خود را تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند. مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار حائز اهمیت است. مراجعه به دندانپزشک حداقل دو بار در سال می تواند به شناسایی مشکلات دندانی کمک کند. دندانپزشک با عکس برداری با اشعه ایکس و معاینه کامل می تواند مشکلات دندانی شما را تشخیص دهد.