۱۴ علت دندان درد
فوریه 8, 2021
چگونه بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببریم؟
مارس 3, 2021
۱۴ علت دندان درد
فوریه 8, 2021
چگونه بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببریم؟
مارس 3, 2021

درمان دندان درد عصبی و علت آن

اگر حتی یکبار دچار دندان درد عصبی شده باشید، به خوبی مفهوم اصطلاح “روی اعصاب کسی رفتن” را متوجه می شوید. دلیلش این است که وقتی عصب دندان در معرض قرار می گیرد، حساسیت، ناراحتی و درد ناشی از آن برای بسیاری از افراد قابل توجه و برای برخی طاقت فرسا است. این درد لذت خوردن غذاها و نوشیدنی ها را در کام شما تلخ می کند و نشانه ای از یک مسئله مهم بهداشت دهان و دندان است. اگر هر یک از علائمی که گفتیم برایتان آشنا به نظر می رسد یا اگر خوردن غذا را یک تجربه اعصاب خردکن می دانید، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا دندان درد عصبی شما را درمان کند.

چگونه دچار دندان درد عصبی می شویم؟

برای متوجه شدن مکانیزم بروز درد عصب دندان، ابتدا باید کمی درباره دندان و محیط اطراف آن صحبت کنیم. مینای دندان، دندانها را از خط لثه به بالا می پوشاند، در حالی که سیمان آنها را از زیر خط لثه می پوشاند. هر دو وظیفه محافظت از عاج دندان شما را بر عهده دارند. عاج ماده معدنی نرم و مایل به زرد و پر از توبول است که به پالپ دندان منتهی میشود؛ همان جایی که عصب در آن قرار دارد. هنگامی که عاج در تماس با محیط بیرون قرار می گیرد، عصب تحریک شده و درد ایجاد میشود. این درد می تواند هنگام مصرف مواد غذای زیر بروز کند:

• غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم
  • غذاها و نوشیدنی های اسیدی و شیرین
حفره خشک (درای سوکت) چیست و چگونه درمان میشود؟

چه عواملی سبب حساسیت دندان می شوند؟

چندین سناریو برای حساسیت دندان وجود دارد. طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، این عوامل شامل موارد زیر هستند:

حساسیت دندان می تواند به همان روش دندان درد عصبی – با قرار گرفتن در معرض برخی از غذاها و نوشیدنی ها – تحریک شود. اگر چه علت درد عصب، قرار گرفتن عصب دندان در معرض عوامل محیطی است، علت درد ناشی از حساسیت دندان ها به سطح دندان برمی گردد؛ یعنی جای دورتر از عصب.

از کدام مواد غذایی باید اجتناب کنید؟

همانطور که در بالا گفته شد با اجتناب از غذاها و نوشیدنی هایی که باعث تحریک می شوند، می توانید درد ناشی از تحریک عصب دندان را آرام کنید. این موارد عبارتند از:

• نوشیدنی های گرم (قهوه و چای)
  • نوشیدنی های سرد (طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا نوشابه باعث حساسیت و فرسایش مینای دندان می شود)
  • غذاهای گرم (بگذارید خنک شوند)
  • غذاهای سرد (بستنی یا سایر مواد فریزری)
  • غذاها و نوشیدنی های اسیدی (ترشی، گوجه فرنگی، مرکبات)
  • غذاها و نوشیدنی ها قندی (کلوچه، آب نبات، شیرینی ها)

چگونه دندان درد عصبی را درمان کنیم؟

برای درمان درد عصب دندان، چند کار است که باید انجام شود. مهمترین تکنیک این است که به دندانپزشک مراجعه کنید! دندانپزشک با یک معاینه سرپایی تعیین می کند که درد شما در کجاست و چگونه اتفاق می افتد. دندانپزشک ممکن است توصیه های زیر را به شما بکند:

• دندان های خود را به درستی مسواک بزنید، مطمئن باشید که مینای دندان خود را با مسواک زدن غلط از بین نمی برید.
  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • برای دندان های حساس از خمیر دندان مخصوص استفاده کنید.
درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده

باید کاری کنید که وقتی غذاهای مورد علاقه خود را مصرف می کنید، درد دندان باعث عصبی شدن شما نشود. علاوه بر اینکه غذا و نوشیدنی مواد غذایی لازم را به بدن ما می رسانند، سبب لذت هم می شوند.  بنابراین اگر دندان درد عصبی دارید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید؛ در مورد بهداشت دهان خود به روز باشید و از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث درد عصب می شوند خودداری کنید. اگر می توانید این کار را انجام دهید، اعصاب دندان شما فولادی می شوند!

قرص درمان دندان درد عصبی

بطور موقت تا هنگام مراجعه به دندانپزشک میتوانید از داروهای دندان درد برای تسکین درد استفاده نمایید. بر اساس شدت درد میتوانید از قرص های استامینوفن،ناپروکسن و ایبوپروفن استفاده نمایید.

سئوالات پرتکرار

۱- درد عصب در دندان چگونه است؟

درد عصب دندان می تواند مانند یک درد تیز ، چاقویی یا یک درد مبهم احساس شود.
اگر دندان درد عصبی داشته باشید ، غذاها و نوشیدنی های خاص احتمالاً درد را تحریک می کنند.

۲- آیا دندان درد عصبی خود بخود از بین می رود؟

درد عصب دندان بعید است به خودی خود برطرف شود و در صورت رفع مشکلی که باعث قرارگرفتن در معرض عصب می شود برطرف می شود.

۳- چطور بفهمیم که دندان دچار آسیب عصبی است؟

بیشتر اوقات درد، نشانه آسیب عصبی به دندان شما است.
درد می تواند با حساسیت به غذاها یا نوشیدنی های گرم یا سرد شروع شود و هرچه پیشرفت می کند ، درد بدتر می شود و شبانه روز ادامه دارد.

دندان درد در بارداری: دلایل و درمان
۴- چقدر طول میکشد تا عصب دندان بمیرد؟

زمان مشخصی برای مرگ عصب دندان وجود ندارد زیرا این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد.
اگر حساسیت یا درد دارید ، باید فوراً برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.