عصب کشی دندان چیست؟
عصب کشی دندان چیست؟ روش انجام و هزینه
مارس 16, 2024
عصب کشی یا کشیدن دندان؟
عصب کشی یا کشیدن دندان؟ کدام گزینه را باید انتخاب کرد؟
آوریل 4, 2024
عصب کشی دندان چیست؟
عصب کشی دندان چیست؟ روش انجام و هزینه
مارس 16, 2024
عصب کشی یا کشیدن دندان؟
عصب کشی یا کشیدن دندان؟ کدام گزینه را باید انتخاب کرد؟
آوریل 4, 2024

عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟

در عصب کشی دندان مهم است که بدانید چه چیز در انتظاری شماست. یکی از سوالات متداول بیماران این است كه عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟ در این محتوا تلاش شده است تا به نحوه عصب کشی دندان و مدت زمان متوسط برای هر مرحله از فرآیند عصب کشی پرداخته شود. با درک مدت زمان عصب کشی دندان می ‌توانید برای عصب کشی آماده شوید و نسبت به مراقبت‌هایی که هر مرحله لازم است، دقت لازم را انجام دهید.

عصب کشی دندان از ایجاد آبسه و عفونت جلوگیری می ‌کند و نیاز به کشیدن دندان را رفع می ‌نماید. هنگامی که پوسیدگی روی دندان شروع می ‌شود، در اسرع وقت بایستی پوسیدگی درمان شود. پوسیدگی دندان در صورت عدم درمان، بدتر می ‌شود.

در نهایت، پوسیدگی دندان می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی دندانها مانند عفونت پالپ ریشه( مغز دندان) شود. برداشتن پالپ ریشه پوسيده و عفونی شده، هدف درمان کانال ریشه است که به آن «درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان » می ‌گویند.

چه کسانی به عصب کشی نیاز دارند؟

عصب کشی دندان روشی در دندانپزشکی است که برای درمان بخش بافت نرم داخل دندان که عفونی یا ملتهب شده استفاده می‌ شود. معمولا عصب کشی دندان زمانی توصیه می‌ شود که پالپ دندان( مغز دندان) خراب یا عفونی شده باشد و عفونت بافت ‌های اطراف دندان را تحت تاثیر قرار داده باشد و یا عفونت باعث درد شدید در دندان شده باشد.

جراحی لثه با لیزر در تهران و هزینه

علائم و نشانه‌ های متعددی نشان می ‌دهد كه شما نیاز به عصب کشی دندان دارید. این علائم شامل:

• درد شدید دندان، به ویژه هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  • حساسیت به غذاهای گرم یا سرد که پس از خوردن آنها، با وجود تغییر دمای دهان به حالت عادی، حساسیت همچنان باقی می ‌ماند.
  • تورم یا حساس شدن لثه ‌های نزدیک به دندان آسیب دیده
  • تغییر رنگ دندان
  • برآمدگی کوچک روی لثه دندان خراب شده
  • مزه یا بوی بد دائمی دهان
عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟

درمان ریشه دندان شامل چه مواردی است؟

عصب کشی دندان شامل سوراخ کردن و برداشتن مرکز نرم دندان به نام پالپ دندان است. هنگامی که پالپ برداشته می شود، فضای خالی با ماده لاستیکی مانندی به نام گوتاپرکا پر می ‌شود تا از عفونت بیشتر جلوگیری شود. هدف از عصب کشی حفظ و جلوگیری از کشیدن دندان است.

درمان ریشه دندان شامل چه مواردی است؟

چه مدت طول میکشد تا عصب کشی دندان انجام شود؟

مدت زمان عصب کشی دندان بسته به عوامل مختلفی از جمله محل و نوع دندان، پیچیدگی ریشه دندان و سطح مهارت دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان که این كار را انجام می‌ دهد، متفاوت است. به طور معمول، عصب کشی دندان بین 30 دقیقه تا 2 ساعت طول می ‌کشد.

دندان‌های آسیاب

عصب کشی دندان‌های آسیاب که شامل دندان‌های عقبی بزرگ با ریشه ‌های متعدد هستند، نسبت به عصب کشی دندان‌های دیگر پیچیده ‌تر هستند و تکمیل آنها زمان بیشتر طول می‌ کشد. به طور میانگین عصب کشی دندان‌های آسیاب یک و نیم تا دو ساعت طول می ‌کشد.

دندان‌های پیش آسیا

دندان‌های پیش آسیا دندان‌هایی هستند که بین دندان‌های آسیاب و دندان نیش قرار دارند. عصب کشی دندان‌های پیش آسیا معمولاً پیچیدگی کمتری دارند و نسبت به دندان‌های آسیاب زمان کمتری برای تکمیل شدن آنها نیاز است. به طور میانگین، عصب کشی دندان‌های پیش آسیا چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت طول می ‌کشد.

دلایل سفید نشدن دندان ها و راه حل

نیش و ثنایا

دندان‌های نیش و ثنایا در جلوی دهان واقع شده اند و آنها تك ریشه هستند. عصب کشی این دندان‌ها ‌كمترین پیچیدگی را دارد و زمان کمتری برای تکمیل شدن آنها نیاز است. به طور میانگین، عصب کشی دندان‌های نیش و ثنایا سی تا چهل و پنج دقیقه طول می ‌کشد.

چه مدت طول میکشد تا عصب کشی دندان انجام شود؟

چرا عصب کشی دندان نیاز به دو ویزیت دارد؟

تصمیم برای انجام عصب کشی دندان در یک یا دو ویزیت به پیچیدگی عمل و نیازهای هر بیمار بستگی دارد. اگر دندان به شدت عفونی شده باشد، لازم است قبل از شروع مراحل عصب کشی، عفونت كامل بهبود یابد.

اگر ریشه دندان پیچیدگی خاصی داشته باشد، دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان تصمیم می ‌گیرد تا عصب کشی را در چند نوبت انجام دهد تا از انجام صحیح آن اطمینان حاصل كند. محدودیت ‌های وقت بیماران در تصمیم ‌گیری در مدت زمان عصب کشی نیز نقش دارد، زیرا بیماران پرمشغله، زمان طولانی مدت برای نشستن و تکمیل عصب کشی را ندارند. در آخر، پیروی از برنامه‌ و مراقبت‌های درمانی توصیه شده توسط دندانپزشک برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن بسیار مهم است.

چرا عصب کشی دندان نیاز به دو ویزیت دارد؟

مراقبت از دندان پس از عصب کشی

پس از عصب کشی، مراقبت‌ از دندان پر شده برای بهبودی كامل آن و جلوگیری از مشکلات بعدي مهم است. برای مراقبت از دهان پس از عصب کشی نکاتی وجود دارد كه در زیر به آنها اشاره شده است كه شامل:

• داروهای تجویز شده را مصرف کنید: دندانپزشک داروهایی را برای کنترل درد و جلوگیری از عفونت تجویز می ‌کند، آنها را طبق دستور مصرف کنید.
  • از جویدن در روی دندان پر شده خودداری کنید: تا زمانی که روکش یا پرکردگی دائمی در جای خودش قرار نگرفته است از جویدن روی دندان پر شده خودداری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید: دندانهایتان را به طور منظم مسواک بزنید و برای حفظ بهداشت دهان و دندان از نخ دندان استفاده کنید. اطراف دندان پر شده را ملایم مسواک بزنید تا از تحریک ناحیه درمان شده جلوگیری شود.
  • از رژیم غذایی نرم پیروی کنید: در روزهای اول بعد از عصب کشی، توصیه می ‌شود غذاهای نرم را میل کنید تا از وارد آمدن فشار به دندان پر شده جلوگیری شود.
  • برای چکاپ مرتب دندانها به دندانپزشك تان مراجعه کنید: برای اطمینان از بهبودی کافی و رفع هرگونه نگرانی، برای چكاپ به دندانپزشك تان مراجعه کنید.
  • استفاده از محافظ دهان: ممكن است دندانپزشک تان برای محافظت از دندانهای پر شده و جلوگیری از آسیب بیشتر، استفاده از محافظ دهان را در شبها به شما توصیه نماید.
درمان تحلیل لثه با لیزر بهترین روش درمانی

با رعایت نکات فوق، می توان اطمینان حاصل کرد که عصب کشی موفقیت آمیز است و دندان برای سالهای آینده سالم می ‌ماند.

عصب کشی برای زندگی راحت

امروزه دندانپزشكان از تکنولوژی و روش های پیشرفته استفاده می‌ کنند. در صورت پوسیدگی در دندان، به دندان پزشك تان برای بررسی گزینه‌ های مختلف درمان ریشه دندان مراجعه کنید تا به كمك او لبخند زیبا و سلامتی ‌تان حذف شود.