عصب کشی یا کشیدن دندان؟ کدام گزینه را باید انتخاب کرد؟

عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟
مارس 27, 2024
بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم؟
آوریل 13, 2024
عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟
مارس 27, 2024
بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم؟
آوریل 13, 2024

عصب کشی یا کشیدن دندان؟ کدام گزینه را باید انتخاب کرد؟

عصب کشی یا کشیدن دندان؟

اگر از عفونت جدی دندان یا آسیب دندان رنج می برید، عصب کشی و کشیدن دندان دو راه حل رایج برای کاهش درد، از بین بردن عفونت و رفع آسیب دندان هستند. درمان عصب کشی زمانی توصیه می‌شود که بتوان دندان‌ ها را با درمان نجات داد، در حالی که کشیدن دندان زمانی انجام می‌شود که ساختار دندان بیش از حد آسیب دیده یا ترک تا زیر سطح لثه پیش رفته باشد و پس از ترمیم، ساختار کافی برای پایداری یا استفاده از دندان باقی نماند. با این حال، برخی از بیماران کشیدن دندان را انتخاب می‌کنند؛ زیرا تصور آنها بر این است که این روش نسبت به عصب کشی درد کمتری داشته و مقرون به صرفه ‌تر است. البته، این تصور صرفا درست نیست.

کلینیک دندانپزشکی مبتنی بر لیزر دکتر حاکم زاده درتهران هر یک از این روش ها را توضیح داده و شما می‌توانید با توجه به توضیحات، روش مناسب را انتخاب کنید.

عصب کشی چیست؟

عصب کشی روشی است که در آن پالپ عفونی دندان برداشته می شود و برای جلوگیری از عفونت بیشتر، قسمت داخلی دندان تمیز شده و با مواد مخصوص پر می شود. این روش تحت بی حسی موضعی و توسط دندانپزشک متخصص، یعنی دندانپزشکی که آموزش های تخصصی لازم را برای درمان شرایط داخلی دندان دیده است، انجام می شود.

کشیدن دندان چیست؟

با کشیدن دندان عفونی، دندان آسیب دیده یا عفونی از حفره خارج می شود.  معمولاً این روش درمانی تحت بی حسی موضعی توسط جراح دندانپزشک یا پریودنتیست انجام می شود.

سفید کردن دندان با لیزر و هزینه سال 1403

نتایج

هر یک از این روش ها آسیب یا عفونت دندان را ترمیم می کند، با این حال نتایج عبارتند از:

• عصب کشی مشکل را درمان کرده و دندان طبیعی شما را بهبود می بخشد.
  • کشیدن دندان مشکل را برطرف می کند، اما با انجام آن یک فضای خالی در دهان شما باقی می ماند که باید پر شود.

ریکاوری چگونه است؟

عصب کشی دندان به لطف بیهوشی و تکنیک های مدرن عملاً بدون درد است. به گفته انجمن اندودنتیست های آمریکا، بیمارانی که عصب کشی را برای ترمیم انتخاب می کنند، شش برابر بیشتر از بیمارانی که دندان آسیب دیده را می کشند، آن را بدون درد توصیف می کنند.

پس از درمان به روش عصب کشی، دندان و ناحیه اطراف آن ممکن است برای چند روز حساس شود. اگر عفونت گسترش یابد، دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. ممکن است برای درد پس از عصب کشی، مسکن‌ های بدون نسخه تجویز شود. اما تجویز این داروها تنها زمانی امکان پذیر است که خون یا تورم کم بوده یا اصلا وجود نداشته باشد.

در ویزیت بعدی، دندانپزشک برای محافظت از دندان در برابر آسیب های بعدی، به شما پیشنهاد می کند که دندان را به صورت موقت یا دائم با روکش پر کنید.

به طور کلی، کشیدن دندان درد بیشتری داشته و مستلزم مراجعات بعدیِ بیشتر است. در این روش، برای کاهش درد مسکن ‌های بدون نسخه تجویز شده و برای توقف خونریزی در ناحیه مورد نظر از گاز استفاده می شود. و ممکن است برای کاهش تورم نیاز به یخ باشد. اگر بخیه ها نیفتند، ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشند. پس از بهبود این ناحیه، برای پر کردن ناحیه ی بدون دندان، استفاده از بریج، دندان مصنوعی یا ایمپلنت به شما پیشنهاد خواهد شد.

جرم گیری و تمیز کردن لثه (خانگی و پزشکی)

به طور کلی، عصب کشی دندان آسان تر بوده و نوعی صرفه جویی در زمان است. احتمال موفقیت در عصب کشی دندان بیشتر بوده و نتایج آن مادام العمر است. به کمک این روش، دندانپزشک می تواند با کمترین زمان و ناراحتی، دندان شما را ترمیم کند. هیچ بریج، پروتز یا حتی ایمپلنتی دقیقاً شبیه دندان طبیعی شما نخواهد بود.

هزینه های عصب کشی در مقابل کشیدن دندان چگونه است؟

هزینه عصب کشی دندان بر اساس تعداد کانال ها متغیر است، این هزینه به اینکه بیمه دارید یا خیر بستگی دارد. در صورت داشتن بیمه، هزینه کشیدن دندان کمتر از نصف عصب کشی است. در حالی که هزینه های اولیه عصب کشی دندان بیشتر است. اما در مقابل، کشیدن دندان اغلب منجر به هزینه های طولانی مدت دیگری می شود.

با کشیدن دندان، معمولاً باید از یک بریج یا ایمپلنت دندان برای محافظت از محل دندانِ از دست رفته استفاده کنید. برخی افراد جایگزینی دندان را غیر ضروری می دانند، اما این بستگی به محل دندان شما دارد. به غیر از زیبایی، شکاف در دندان های شما باعث ایجاد عدم تعادل در ساختار دهان شده و اصلاح آن غیرممکن است. این به این دلیل است که سیستم دهانی فک (شامل ماهیچه های صورت، دندان ها، اعصاب و غیره) به طور طبیعی محل دندان از دست رفته را جبران کرده و دندان های دیگر به تدریج حرکت می کنند تا در طول زمان جای آن را بگیرند. برای حفظ عملکرد طولانی مدت دهان، استفاده از دندان یا بریجِ جایگزین ضروری است.

درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده

آیا عصب کشی دندان ارزش دارد؟

قطعا پاسخ این پرسش، بله است. درمان عصب کشی شامل هزینه کلی کمتر، درد کمتر و صرف زمان کمتر در مطب دندانپزشک است. اگرچه کشیدن دندان ممکن است در ابتدا گزینه جذابی به نظر برسد، اما واضح است که عصب کشی بهترین گزینه درمانی است. افرادی که دوست دارند بدانند بین روش های عصب کشی و کشیدن دندان کدام یک بهتر است، باید شرایط درمانی خود را بر اساس مواردی که گفته شد در نظر بگیرند.