چگونه بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببریم؟

درمان دندان درد عصبی و علت آن
فوریه 16, 2021
درمان درد عفونتی دندان
درمان درد دندان عفونتی
مارس 10, 2021
درمان دندان درد عصبی و علت آن
فوریه 16, 2021
درمان درد عفونتی دندان
درمان درد دندان عفونتی
مارس 10, 2021

چگونه بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببریم؟

هالیتوزیس که معمولا به عنوان بوی بد دهان شناخته میشود، یکی از مشکلات رایج دهانی است. افراد مبتلا به این مشکل معمولا عادات غذایی نامناسب و مشکلات جسمی دارند. اگر میخواهید از بوی بد دهان جلوگیری کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، میتوانید از روش های از بین بردن این بوی بد دهان برای همیشه کمک گرفته و نفس خود را تازه کنید.

بد بویی دهان در اثر تجزیه ی اسیدهای آمینه مختلف باکتری ها در دهان و در نتیجه ایجاد ترکیبات گوگرد با بوی بد (VSC) ایجاد میشود. اغلب بیان میشود که این باکتری ها عامل ایجاد بوی بد هستند. علل دیگر ممکن است پلاک های دندانی، پوشش های سفید رنگ رویی و یا پشتی زبان، طعم ترشی و یا تلخی مکرر و بزاق غلیظ و نیازمند شستشوی مکرر باشند. با ما همراه باشید تا با روشهای درمان و از بین بردن بوی بد دهان برای همیشه آشنا شوید.

روش های پیشگیری و رفع همیشگی بوی بد دهان

اگرچه تمامی افراد مبتلا به هالیتوزیس این علائم را ندارند. اگر از بوی بد دهان خود مطمئن نیستید، از سه روش زیر کمک بگیرید:

تشخیص بوی بد دهان

1. یک گاز استریل را روی زبان خود بگذارید. در صورت وجود لکه ی زرد یا بو در گاز، ممکن است مقادیر زیادی VSC روی زبان خود داشته باشید.
  2. پشت دست خود را لیس بزنید، و بعد از ده دقیقه بو کنید. این بو وجود نمک های گوگردی را در بزاق دهان نشان میدهد. بوییدن نخ دندان بعد از نخ دندان کشیدن دندان نیز روش مناسبی است.
  3. معیار علمی تر، سنجش بوی بد دهان است. این سنجش میزان سولفید موجود در نفس شما را اندازه گیری میکند.

اگر یکی و یا چند تا از این نشانه ها را دارید، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندانپزشک یک بیماری زمینه ای جدی را که باعث ایجاد بوی بد دهان میشود، تشخیص دهد، شما را به پزشک معرفی میکند تا بتوانید بیماری را به درستی شناسایی کرده و درمان کنید. در هر صورت، دندانپزشک شما برخی از راه های کاربردی برای از بین بردن بو را توصیه میکند و اینگونه میتوانید دوباره اعتماد به نفس خود را به دست بیاورید.

داروها و قرص برای رفع بوی بد دهان کدامند؟

دلایل ایجاد بوی بد دهان

پیش از امتحان کردن روش های کاربردی برای از بین بردن بوی بد دهان، باید علل را شناسایی کنید و روش های از بین بردن آن را پیدا کنید. برخی از افراد به طور موقف به این مشکل مبتلا میشوند و برخی دیگر نیز ممکن است به بیماری های مزمن دچار باشند.

در ادامه چندین دلیل رایج بوی بد دهان آمده اند:

• مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناکافی و نامناسبمسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناکافی و نامناسب باعث باقی ماندن ذرات غذا در دهان و ایجاد بوی بد میشوند. این ذرات به دندان ها و لثه ها چسبیده و باعث خرابی دندان ها و مشکلات لثه نیز میشوند.
  • غذاها – خوردن غذاهای پر از ادویه و سیر، پیاز و فلفل دلمه ای میتواند باعث بوی بد دهان شود. این موارد باعث افزایش میزان باکتری های ایجاد کننده ی بو بد دهان میشوند.
  • داروها – داروهایی مانند آنتی هیستامین ها (برای آلرژی ها) و تریامترن (برای درمان بیماری های قلب و کبد) می توانند منجر به خشکی دهان شده و همچنین افزایش رشد باکتری ها شوند.
  • خشکی دهان – این مشکل اغلب در هنگام خواب اتفاق می افتد و باعث ایجاد بوی بد صبحگاهی میشود. موارد جدی خشکی دهان میتوانند ناشی از مشکلات غدد بزاقی باشند.
  • عفونت های دهانی – عفونت های ناشی از جراحی دهان (مانند کشیدن دندان) نیز یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان هستند. سایر دلایل عفونت دهان، پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و زخم های دهانی هستند.
  • عفونت دهان، بینی و گلو – همچنین بوی بد دهان میتواند نتیجه ی عفونت باکتریایی یا التهاب در بینی، سینوس ها و یا گلو باشد. برای دریافت داروی مناسب با پزشک خود مشورت کنید.
  • بیماری – سایر دلایل احتمالی بوی بد دهان میتوانند مشکلات جسمی، از جمله بیماری رفلاکس معده (مری) باشند. مواد شیمیایی تولید شده میتوانند منجر به بوی بد دهان شوند.

روش های جلوگیری از بوی بد دهان

زمانی که علت ایجاد این مشکل را شناختید، از روش های زیر کمک گرفته تا بوی بد دهان را از بین ببرید:

• مرتبا مسواک زده و نخ دندان بکشید – زمانی که صحبت از مراقبت های دهان و دندان میشود، از کاهلی پرهیز کنید. بعد از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از تجمع پلاک روی دندان جلوگیری شود. پلاک فقط بوی بد ایجاد نمیکند بلکه به ساختار دندان نیز آسیب میرساند و منجر به بسیاری از بیماری های پریودنتال میشود.
  • از دهان شویه استفاده کنید – دهان شویه ی بدون الکل میتواند باعث خنک شدن نفس و از بین بردن میکروب های دهان شده و منبع بوی بد دهان را از بین ببرد.
  • زبان خود را تمیز کنید – برای تمیز کردن زبان خود و از بین بردن پوشش سفید که منبع تجمع میکروب نیز هست، از زبانشور استفاده کنید. تا زمانی که باقیمانده ی مواد غذایی، سلول های مرده و باکتری های زبانی را از بین ببرید، به شستشو ادامه دهید.
  • از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد بوی بد دهان میشوند پرهیز کنید – برخی مواد غذایی از جمله ادویه ها، سیر و پیاز، عاملان ایجاد بوی بد دهان هستند و مسواک نمیتواند به طور کامل آنها را از بین ببرد. دلیل این است که گوگرد موجود در این ادویه ها و غذاها میتواند به جریان خون منتقل شده و سپس به ریه ها راه پیدا کند و باعث بوی بد دهان شود.
  • میوه و سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید – با خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان های مخالف با بوی بد، از شر بوی بد دهان خلاص شوید. خوردن میوه و سبزیجات مانند سیب، هویج، گلابی، خیار و کاهو که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، دهان و بدن خود را پاکیزه کنید.
  • از گیاهان و چای ها کمک بگیرید – جعفری تازه بجوید تا دهان شما تمیز شده و نفستان تازه شود. چای سیاه و یا سبز بنوشید. این گیاهان علاوه بر آرامش اعصاب، حاوی پلی فنول هستند که به مهار رشد باکتری ها تا 30 درصد کمک میکنند.
  • رطوبت دهان خود را حفظ کنید – رطوبت بیشتر به دفع مواد غذایی و باکتری های دهان کمک میکند. در طول روز آب زیادی بنوشید تا دهانتان خشک نشود. تولید بزاق خود را با جویدن آدامس بدون قند بیشتر کنید. اگر از داروهای فشار خون و یا آلرژی استفاده میکنید، به مایعات بیشتری نیاز دارید.
بوی بد دهان در بارداری: نشانه ها و روش های کنترل

اگر پس از کمک گرفتن از این روش ها دهانتان هنوز بوی بدی داشت، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک میتواند به شما برای از بین بردن بوی بد دهان کمک کند. مرتبا دندان های خود را مسواک بزنید تا از ایجاد پلاک های عامل بوی بد دهان و بیماری های پریودنتال جلوگیری شود. چکاپ مرتب نیز میتواند از ابتلا به بیماری های جدی جلوگیری کند.

خوراکی های طبیعی برای جلوگیری از بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان ناشی از معده با خوراکی های طبیعی

اگر نفس بد دهان شما ناشی از معده و ریفلاکس اسید معده است. استفاده از مواد غذایی زیر میتواند دارویی موثر برای شما باشد.

1. جویدن هویج، یک تکه کرفس یا یک سیب
  2. استفاده از سبزیجات
  3. ماست پروبیوتیک
  4. چای سبز
  5. مرکبات
  6. چای لیمو زنجبیل

از بین بردن بوی بد دهان برای همیشه با لیزر

در ۸۵ درصد مواقع بوی بد دهان منشا دهانی دارد. ترمیم های نامناسب دندان، پوسیدگی و وجود حفره دندانی، بیماری های لثه و وجود پلاک های باکتریایی در دهان بیشترین علت بوی بد دهان است.

درمان قطعی بوی بد دهان با لیزر به دلیل بدون داشتن درد و خونریزی و عدم تورم لثه ها بعد از درمان میتواند بهترین گزینه درمانی برای رفع بوی بد دهان برای همیشه باشد.

اگر میخواهید پیش از مراجعه به دندانپزشک از تشدید بوی بد جلوگیری کنید، نکات زیر را به ذهن بسپارید:

• قرار ملاقات خود را برای صبح تنظیم کنید. اگر قرار خود را به ساعات بعدی روز بیندازید، به احتمال زیاد غذایی که در طول روز میخورید مانع مشخص شدن عامل اصلی میشود.
  • از عطر زدن (به عنوان مثال لوسیون های معطر) خودداری کنید زیرا اینگونه محصولات میتوانند بو را مخفی کنند.
چگونه به شخصی بگوییم دهانش بو میدهد؟

برای از درمان بوی بد دهان خود با ما در ارتباط باشید. کلینیک دندانپزشکی ما خدمات حرفه ای دندانپزشکی برای تمامی سنین، ارائه میدهد.

برای درمان بوی بد دهان و مشاوره با شماره های 02122229666 یا 09120714467 تماس بگیرید..

توجه

وقت تعیین شده در جلسه اول تنها به منظور تشخیص بیماری و تعیین هزینه درمان می باشد و امکان انجام درمان وجود ندارد.

توجه

هزینه بیماران مختلف متفاوت بوده و بر اساس نوع و شدت بیماری و تنها پس از معاینه کلینیکی و مشاهده رادیوگرافی تعیین می گردد.

منبع:

Ways to Get Rid of Bad Breath Permanently

1. ابراهیم گفت:

باسلام و تشکر از مطالب علمی و…بسیار عالی و کاربردی بپد

2. Latif گفت:

تشکر سلامت باشین

3. یگانه گفت:

چگونه از خدمات دنداپزشکانتان بهرمند شوم

• h.saraei گفت:

سلام و درود
      میتونید با شماره 02122229666 جهت مشاوره و دریافت نوبت تماس بگیرید.

4. مهدی گفت:

خیلی عالی بود
    مطالب مفیدی بود ممنون

5. مهدی گفت:

ممنون از مطالب مفید

6. ناشناس گفت:

هر لقمه غذا را ۶۴ مرتبه بجوید.
    کافیست برای یک وعده یا یک روز امتحان کنید، اگر خوب بود ادامه بدهید