رفع بوی بد دهان ناشی از معده
ژوئن 28, 2020

درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت و ترشحات بینی

همراه با گرفتگی و عفونت بینی، تب و سردرد، سرماخوردگی نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. زمانی که عفونت سینوس اتفاق می‌افتد، تنفس نامطبوع اغلب اولین عارضه‌ی تخلیه‌ی ترشحات سینوس‌ها به پشت گلو است. خوشبختانه، عفونت سینوس قابل درمان است و وقتی عفونت از بین رفت، هالیتوزیس یا احساس بوی بد در بینی نیز برطرف می‌شود.

عفونت سینوس

طبق توضیحات انجمن بین‌المللی سلامت، عفونت سینوس زمانی رخ می‌دهد که مخاط ضخیم یا ساختارهای فیزیکی از تخلیه‌ی مناسب سینوس جلوگیری کنند. سینوس‌ها معمولا شامل ساختارهای پر از هوا در پشت گونه، چشم، پیشانی و بینی هستند و هیچ گونه باکتری یا عامل عفونی ندارند. با جریان هوا به داخل آنها، مخاط ضخیم از طریق موهای ریز حفره‌ی بینی حرکت می‌کند و به پشت گلو تخلیه می‌شود.

اما هنگام سرماخوردگی یا آلرژی مخاط بیشتری تولید می‌شود، یا پولیپ بینی، استخوان بینی و ساختارهای مشابه از تخلیه‌ی این مخاط جلوگیری می‌کنند و اجازه‌ی رشد باکتری، ویروس و قارچ را می‌دهند. شرایط خاص پزشکی که از عملکرد خوب موهای ریز در سینوس جلوگیری می‌کنند نیز می‌توانند به این روش باعث ایجاد عفونت شوند.

در نهایت، سینوس‌های آلوده به باکتری ملتهب هستند. سینوزیت حاد کمتر از 4 هفته طول می‌کشد، در حالی که سینوزیت مزمن ممکن است بیش از سه ماه طول بکشد.

ارتباط سینوزیت و بوی بد دهان
سینوزیت

تنفس نامطبوع چگونه ایجاد می‌شود؟

سرماخوردگی با ایجاد خشکی دهان از طریق تنفس دهانی زمانی که بینی شما گرفته است، باعث بد بویی دهان می‌شود. مخاط در سینوس‌های عفونی، به خودی خود بوی نامطبوعی دارند و هوایی که نفس می‌کشید با آن در تماس است. مخاط عفونی از سینوس‌ها خارج می‌شود و به سمت پشت گلو سرازیر می‌شود، جایی که با هوای بازدم برخورد می‌کند و بو از عفونت به نفس شما منتقل می‌شود.

چگونه به شخصی بگوییم دهانش بو میدهد؟

شما می‌توانید با مسواک کردن دهان دو بار در روز با خمیردندان فلوراید به بهبود بوی تنفس خود کمک کنید. هرچند این یک عادت مهمی است، اما کوتاه مدت است. بوی بد دهان شما شما تا زمان رفع عفونت سینوس از بین نمی‌رود. بیشتر عفونت‌های سینوسی حاد خود به خود از بین می‌روند، اما درمان‌های آزاد و بدون نسخه مانند قرص‌های ضد حساسیت، اسپری‌های بینی، آستامینوفن و قرص گلو درد می‌توانند علائم را کاهش دهند. در نظر داشته باشید بایستی از استفاده‌ی داروهای ضداحتقان بینی برای بیش از سه تا پنج روز اجتناب کنید. در عوض، به مقدار کافی نوشیدنی گرم بنوشید و تنها در صورت نیاز از بخور (دستگاه رطوبت ساز) یا اسپری بینی استفاده کنید.

اگر علائم بعد از دو تا سه هفته بهبود نیافت، یا اگر تجربه‌ی سردرد، تب بالای 39 درجه یا تورم شدید اطراف چشم داشتید، پزشک خود را ملاقات کنید. پزشک می‌تواند آنتی‌بیوتیک برای عفونت باکتریایی یا با توجه به منبع مشکل، داروی مناسب را تجویز کند.

پیشگیری از عفونت‌های سینوس

اگر به طور منظم عفونت‌های سینوسی را تجربه می‌کنید، از پزشک خود درباره‌ی آزمایشات سیستمی بیشتر درخواست کنید. متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند سینوس‌های شما را با دستگاه مخصوص، یا درخواست اِم آر آی (MRI) یا سیتی اسکن ارزیابی کند و ساختارهای سینوس‌های شما را که حرکت مخاط را کند می‌کند، بررسی کند. وقتی معاینه‌ی دندان بطور کامل انجام شد اما هنوز تنفس نامطبوع دارید، ممکن است عفونت سینوس عامل آن باشد. در مواردی که لازم به ملاقات فوری با پزشک نیست، عفونت ممکن است خودبخود با مرور زمان از بین برود. با تلاش سریع برای درمان عفونت سینوسی خود، بوی دهان می‌تواند دوباره مطلوب شود، بنابراین می‌توانید با کمترین عوارض جانبی ممکن، مشکل را برطرف کنید.

رفع بوی بد دهان در صبح

این مقاله مایل به ارتقای درک و دانش موضوعات سلامت عمومی دهان است. این مطلب به عنوان جانشینی برای توصیه‌ی متخصصان، تشخیص یا درمان در نظر گرفته نشده است. همیشه در جستجوی دریافت توصیه‌‌ از دندانپزشک یا سایر مراقبین سلامت متبحّر در برخورد با هرگونه سوال مرتبط با شرایط پزشکی یا درمان، باشید.