زبان پاک کن(اسکرابر زبان)
زبان پاک کن(اسکرابر زبان) برای چه چیزی خوب است؟
فوریه 12, 2024
حفره خشک (سوکت) چیست
حفره خشک (درای سوکت) چیست و چگونه درمان میشود؟
فوریه 26, 2024
زبان پاک کن(اسکرابر زبان)
زبان پاک کن(اسکرابر زبان) برای چه چیزی خوب است؟
فوریه 12, 2024
حفره خشک (سوکت) چیست
حفره خشک (درای سوکت) چیست و چگونه درمان میشود؟
فوریه 26, 2024

نحوه تشخیص عفونت روکش دندان و اقدامات درمانی

روکش‌های دندانی راهکارهای نجات بخشی هستند که از نظر زیباشناسی مانند دندان طبیعی‌ شما خوب به نظر می‌رسند. اما این روکش‌های دندانی نیز عفونت می‌کنند. بنابراین ممکن است کنجکاو باشید که چطور متوجه عفونت روکش دندان خود شوید؟

قبل از اینکه نزد دندانپزشک بروید چندین مورد وجود دارد که می‌توانید بررسی کنید تا متوجه عفونت روکش دندان خود شوید. برای مثال، درد اولین دلیل است که فکر کنید روکش دندانتان عفونت کرده است. آیا بدون شک این درد ناشی از عفونت است؟ ما در این نوشته علائم عفونت روکش دندان را گردآوری کرده ایم. بنابراین متوجه می‌شوید که عفونت روکش دندان چیست یا حداقل در این باره ایده ای خواهید داشت. پس سؤال اساسی اینجاست.

چطور عفونت روکش دندان را تشخیص دهیم؟

تاج دندان عفونت نمی‌کند، اما زیر دندان مستعد عفونت است. روکش دندان فقط یک عامل فرعی جهت ایجاد عفونت است. روکش دندان دقیقا مانند مینای دندان طبیعی شما برای محافظت از بافت درونی دندان روی دندان‌هایتان قرار می‌گیرد. زیر تاج دندان مستعد عفونت است.

چندین مورد وجود دارد که می‌‌توانید در ظاهر بررسی کنید تا اگر مشکلی وجود دارد متوجه شوید. به طورکلی، ورم یا رنگ مایل به قرمز در اطراف روکش دندان، عفونت محسوب می‌شود. علاوه بر این‌ها، درد رایج ترین دلیل عفونت روکش دندان است. اما چطور می‌توانید اطمینان حاصل کنید که این موارد دلایل اصلی عفونت هستند؟  ما همه دلایل ممکن را با جزئیات توضیح می‌دهیم تا جواب این سؤالتان را متوجه می‌شوید.

ممکن است در روکش دندان خود احساس درد داشته باشید

درد بارزترین نشانه عفونت روکش دندان است. به یاد داشته باشید که دندان اصلی شما هنوز زیر روکش دندانتان قرار دارد. عفونت با کرم خوردگی دندان شروع می‌شود و در طول زمان بدتر می‌شود. از آن جایی که درد به بیرون ربط ندارد به خودی خود بهبود نمی‌یابد. ممکن است هنگام دراز کشیدن درد بیشتری را در دندان خود احساس کنید. زیرا در هنگام دراز کشیدن جریان خون در مغز شما متراکم‌تر می‌شود.

اگر دندان شما ورم کند درد به اوج خود می‌رسد. ورم دندان بدترین مرحله است. شما در اعصاب دندان خود درد را احساس خواهید کرد چون فاصله دندان‌های شما کم است.

ممکن است دندان شما به غذاهای داغ و سرد حساس باشد

عفونت به واسطه کرم خوردگی‌های جزئی به عمیق‌ترین بخش دندان می‌رسد. عاج دندان و اعصاب دندانتان در معرض این کرم خوردگی‌های جزئی قرار می‌گیرند که ممکن است دردناک باشد و شما را حساس کند. زمانی که غذاهای داغ یا سرد می‌خورید اختلاف دمای ناگهانی به وجود می‌آید. این اختلاف دما میزان فشار را افزایش می‌‌دهد که باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید.

ممکن است احساس کنید روکش دندانتان شل است

اگر روکش دائمی دندان شما شل است لزوما به این معنی نیست که روکش دندانتان عفونت کرده است. به هرحال، روکش شل دندان مستعد عفونت است. عاج دندان در برابر کرم خوردگی آسیب پذیرتر است که مستعد عفونت نیز می‌باشد. برعکس این موضوع، هم امکان پذیر است. هنگامی که دندان اصلی شما که در زیر روکش دندانتان قرار دارد کرم می‌خورد باعث شل شدن روکش دندان نیز می‌شود. هر دو مورد مشکل ساز هستند و پیش از اینکه خیلی دیر شود باید برای درمان این مشکل نزد دندانپزشک بروید. اگر روکش موقت دندان شما شل باشد ممکن است مشکلات مذکور پیش بیاید که بر لایه درونی و عاج دندان شما تاثیر می‌گذارد.

عامل اصلی ایجاد بوی بد دهان و رفع قطعی با لیزر دندانپزشکی

ممکن است کرم خوردگی وجود داشته باشد

کرم خوردگی روکش دندان امکان پذیر است. به دلیل کرم خوردگی، روکش دندان نازک‌تر شده و به مرور زمان شل می‌شود که باعث می‌شود دندان واقعی شما در معرض عفونت باکتریایی قرار گیرد. در صورتی که روکش دندان کرم خورده باشد ممکن است رنگ مایل به قهوه ای، زرد یا پلاک را روی روکش دندان خود مشاهده کنید.

ممکن است بوی بد دهان  و مزه بدی را تجربه کنید

بوی بد دهان یکی از علائم عفونت است. زیرا باکتری در حال تجمع در دندان کرم خورده شما است. عفونت، شرایط کلی دهان را تغییر می‌دهد. در این حالت ممکن است مزه بدی را در دهان خود احساس کنید و نفس بدبو داشته باشید.

ممکن است در فک خود احساس فشار کنید

همچنانکه عفونت روکش دندان بدتر می‌شود بیشتر متوجه آن خواهید شد. عفونت دندان به واسطه ورم و تیر کشیدن دندان بیشتر شده که باعث می‌شود روی دندان‌ها و فک‌هایتان احساس فشار کنید.

ممکن است اطراف دندان خود قرمزی مشاهده کنید

ممکن است عفونت در لثه نیز مشاهده شود. عفونت لثه و عفونت روکش دندان متفاوت هستند اما به هم مربوط می‌شوند و ممکن است بر یکدیگر اثر بگذارند. تشخیص قرمزی لثه نشانه خوبی نیست و قبل از اینکه قرمزی لثه خیلی شدید شود باید نزد دندانپزشک خود بروید.

ممکن است به پس‌روی لثه مبتلا شوید

اگر بعد از روکش کردن دندان، لثه هایتان پس‌ روی کند این پس‌روی بین خط لثه و روکش دندان فضا ایجاد می‌کند. این فضا جایی است که باکتری رشد می‌کند. در اثر تجمع باکتری در این فضا ممکن است دندان شما عفونت کند.

ممکن است تب کنید

تب یکی از رایج ترین دلایل عفونت است. سیستم دفاعی بدن به طور طبیعی بدن شما را از عفونت محفوظ می‌دارد و تعدادی گلبول سفید را روانه جریان خون می‌کند. پس از اینکه گلبول‌های سفید وارد جریان خون شما شدند تب می‌کنید.

ممکن است حالت تهوع، سرگیجه و سردرد داشته باشید

عفونت روکش دندان فقط بر دهان شما تاثیر نمی‌گذارد. دهان نقش مهمی در دستگاه گردش خون ایفا می‌کند و زمانی که دچار عفونت دندانی می‌شوید ممکن است این عفونت در تمام بدن شما گسترش یابد. عفونت حالتی شبیه به حالت تهوع را در شما ایجاد می‌کند. در صورت عفونت دندان‌هایتان، علاوه بر سرگیجه ممکن است دچار سردرد هم بشوید.

ممکن است صورت شما ورم کند

ورم صورت پس از بدتر شدن عفونت دندان قابل مشاهده است. زیر روکش دندان شما ورم چرکی ایجاد می‌شود. ممکن است ورم توأم با درد را در گونه خود احساس کنید.

ما درباره علائم عفونت روکش دندان صحبت کردیم. حالا اجازه دهید درباره اقدامات درمانی عفونت روکش دندان صحبت کنیم.

اقدامات درمانی درباره عفونت روکش دندان

حالا که متوجه جواب سؤال‌های خود در رابطه با این پرسش شدید که اگر روکش دندانم عفونت کرد چطور متوجه شوم می‌توانید این بخش را بررسی کنید تا روکش دندان خود را برای مدتی محکم نگه دارید. اگر فکر می‌کنید که روکش دندان شما عفونت کرده است نکاتی در این خصوص وجود دارد که باید به آن نکات توجه کنید. ضمنا ما شرایط ویژه در خصوص عفونت روکش دندان را در این محتوا گنجانده ایم تا شما را از عوارض جانبی خطرناک عفونت دندان مطلع کنیم. بنابراین با درمان‌های دندانپزشکی در خصوص عفونت روکش دندان شروع می‌کنیم.

جراحی لثه با لیزر در تهران و هزینه

دندانپزشکان برای درمان عفونت روکش دندان چه اقدامی می‌کنند؟

دندانپزشکان ابتدا به منظور اطمینان یافتن از عفونت روکش دندان و میزان عفونت، عکس برداری با اشعه ایکس را انجام می‌دهند. سپس دندانپزشکان یکی از این روش‌ها را بسته به شدت عفونت به کار می‌گیرند.

• جایگزینی روکش دندان: در بعضی موارد مسئله عفونت روکش دندان مطرح نیست و ممکن است فقط عاج دندان شما مشکل داشته باشد. دندانپزشکان قسمت کرم خورده عاج دندان را به راحتی تمیز می‌کنند و دوباره روکش دندان جایگزین را روی دندان شما قرار می‌دهند.
  • درمان روت کانال:  اگر عفونت دندان چندان عمیق نباشد، ممکن است دندانپزشکان درمان روت کانال را برای شما در نظر بگیرند. در درمان به شیوه روت کانال، دندانپزشکان اعصاب دندان شما را بی حس می‌کنند و ناحیه عفونی شده را تمیز نموده و آن دندان را پر می‌کنند. سپس روکش جدید دندان شما روی روت کانال قرار می‌گیرد.
  • کشیدن دندان: بعضی مواقع عفونت به حدی شدید می‌شود که دندان‌های شما را آسیب پذیر و غیر قابل درمان می‌کند. در این شرایط، دندانپزشکان دندان‌های عفونت کرده را می‌کشند و ناحیه عفونی درون لثه را تمیز می‌کنند تا اطمینان پیدا کنند که عفونت گسترش نمی‌یابد. بعد از کشیدن دندان، دندانپزشک شما ممکن است ایمپلنت دندان یا پل روکش دندان را توصیه کند.
  • آنتی بیوتیک‌ها:  پس از انجام روت کانال یا کشیدن دندان، دندانپزشکان ممکن است به منظور تقویت سیستم ایمنی علی رغم وجود عفونت باقی مانده در بدن شما، آنتی بیوتیک تجویز کنند. در موارد حاد، دندانپزشکان قبل از انجام روت کانال به شما آنتی بیوتیک می‌دهند.

در صورت عفونت روکش دندان خود از کدام کارها خودداری کنید

اگر فکر می‌کنید که روکش دندان شما عفونت کرده است و نمی‌توانید فورا نزد دندانپزشک بروید باید مراقب باشید که عفونت بدتر نشود. هنگامی که منتظر ملاقات با دندانپزشک خود هستید باید از بعضی کارها خودداری کنید. این کارها به صورت فهرست وار ذکر شده است.

• اگر فکر می‌کنید که روکش دندان شما عفونت کرده است برای مدتی به روکش دندان خود دست نزنید

اگر به دستکاری‌کردن دندان عفونی خود ادامه دهید ممکن است وضعیت دندان شما بدتر شود.

• از خوردن نوشیدنی‌های اسیدی، نوشیدنی‌های خیلی گرم و خیلی سرد خودداری کنید

در صورت امکان با طرف دیگر دهان خود بجوید. جویدن آدامس وضعیت دندان شما را بهتر نمی‌کند. لطفا از جویدن آدامس خودداری کنید.

• سعی نکنید دندان عفونی‌تان را خودتان درمان کنید

در هنگام درمان دندان عفونی‌تان ممکن است خودتان به روکش دندانتان یا بافت زیرین آن آسیب وارد کنید.   ما متوجه هستیم که درد آزاردهنده است اما درمان دندان عفونی توسط خودتان مشکل شما را برطرف نخواهد کرد و حتی آن مشکل را بدتر می‌کند.

زخم دهان را چگونه درمان کنیم؟

چطور از عفونت روکش دندان جلوگیری کنید؟

قبل از اینکه روکش دندان شما عفونت کند چندین مورد وجود دارد که می‌توانید آن موارد را بررسی نموده و از اینکه روکش دندانتان سالم است اطمینان حاصل کنید. ما بعضی از روش‌های پیشگیرانه را به صورت فهرست وار ذکر کرده ایم تا روکش دندان شما سالم بماند و از عفونت جلوگیری شود.

• از خوردن غذاهای سفت و شیرین خودداری کنید

در این صورت دندان‌های شما در معرض عفونت باکتریایی قرار نمی‌گیرند و ترک نمی‌خورند. روکش دندان خرد شده، عفونت کرده یا شکسته مستعد عفونت است.

• داشتن رژیم سالم برای قوی نگه داشتن سیستم دفاعی بدن شما اهمیت دارد

اگر سیستم دفاعی بدن شما ضعیف باشد احتمال بروز عفونت و طولانی بودن روند درمان بیشتر است.

• رعایت بهداشت دهان و دندان به منظور جلوگیری از عفونت ضروری است

از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید و همچنین زبان خود را تمیز نگه دارید.

• مراقب دندان مجاور خود باشید

اگر دندان‌های کناری دندان روکش شده شما مشکل داشته باشند احتمال گسترش کرم خوردگی یا عفونت دندان وجود دارد.

• حداقل دو بار در سال نزد دندانپزشک خود بروید.

دندانپزشکان قبل از اینکه دندان‌های شما دچار مشکل شوند می‌توانند وضعیت آینده آنها را پیش بینی کنند و ممکن است روش‌های پیشگیرانه ای را به منظور مراقبت از دندان‌هایتان برای شما شرح دهند.

شرایط ویژه مربوط به عفونت دندان

بعضی از مواردی که ذکر کرده ایم نه تنها برای سلامت دهان و دندان شما اهمیت دارند بلکه برای سلامت کلی شما نیز مهم هستند. اجازه دهید نگاهی به این موارد بیندازیم تا متوجه شویم که به منظور جلوگیری از هر مشکل مهمی، باید تحت چه شرایطی اقدام کنید.

• آبسه دندان:

آبسه دندان کشنده است. اگر دندان شما آبسه کرده باشد متوجه خواهید شد اما همیشه اینطور نیست. شما می‌توانید لثه اطراف دندان عفونت کرده خود را بررسی کنید تا در صورت وجود قرمزی متوجه عفونت شوید. گونه ها یا صورت شما ممکن است توأم با تیر کشیدن ورم کند. ضمنا تب یکی از عوارض جانبی آبسه دندان است. در صورت مشاهده هر کدام از این موارد بهتر است فورا برای گرفتن نوبت دندانپزشکی اقدام کنید.

ایمنی بیمار: اگر به دلیل عفونت، دچار تب بالای 40 درجه شدید بلافاصله به نزدیک‌ ترین مرکز مراقبت‌های ویژه مراجعه کنید. آبسه ریشه دندان، آخرین مرحله عفونت است.

• دچار درد ناگهانی شدن:

اگر دچار درد ناگهانی شدید ممکن است دهان شما چرک کرده باشد. فهمیدن اینکه دچار آبسه شده اید ممکن است دشوار باشد اما در صورت ترشح مایع عجیب می‌توانید متوجه بروز آبسه شوید. در صورت بروز آبسه، عفونت به ناحیه مجاور سرایت می‌کند که خیلی خطرناک است. در این شرایط، درمان فوری دندان ضروری است.

• چنانچه هم اکنون تحت درمان با داروهای خاص هستید:

بعضی از داروها مانند داروهای سرطان به عنوان داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن شناخته شده اند. اگر تحت درمان با داروهای خاص هستید که این داروها سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می‌کنند بدن شما در حال مبارزه با عفونت است و ممکن است عفونت به زودی بدتر شود.