آبسه دندان
آگوست 21, 2021

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و درمان قطعی

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و درمان

آیا خونریزی لثه های من بعد از مسواک زدن امری طبیعی است؟ علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن در اکثر مواقع مورد خطرناکی نیست. اگر تا به حال بعد از مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان دچار خونریزی لثه شده اید احتمالا احساس نگرانی کرده اید که طبیعی است. به هر حال کمی خونریزی حتما نشانه ی چیزی مضر نیست. دلایل مختلفی هست که چرا امکان دارد بعد از مسواک لثه های شما خونریزی کنند. همچنین کار هایی که در خانه باید برای درمان یا جلوگیری از آن انجام دهید را معرفی میکنیم.

علت خونریزی لثه های من بعد از مسواک زدن چیست؟

بهداشت ضعیف دندان

اگر بعد از نخ دندان کشیدن متوجه خونریزی خفیفی از لثه های تان شدید شاید نشانه ی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد. بهداشت کم دندان می تواند باعث افزایش رشد باکتری در دهان شود و منجر به قرمزی و التهاب لثه ها شود. به همین دلیل زمانی که مسواک می زنید یا نخ دندان می کشید خونریزی در لثه بیشتر می شود.

محکم مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

اگر با قدرت زیاد مسواک میزنید یا نخ دندان می کشید ممکن است خونریزی لثه را تجربه کنید. مخصوصا اگر از مسواک های سفت و سخت استفاده کنید. بیشتر مردم با اینکه انواع مختلف مسواک از متوسط تا سفت وجود دارد، بهتر است مسواک نرم را انتخاب کنند.

درمان لثه درد با ۴ روش آسان

یکسری از افراد معتقد اند مسواک های سفت دندان ها را بهتر تمیز می کند. ولی در بیشتر مواقع اینگونه نیست. ممکن است مسواک های سخت به التهاب لثه، خونریزی و حتی از دست دادن لثه ختم شوند.

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن
محکم مسواک زدن از دلایل خونریزی لثه

التهاب لثه

یکی از نشانه های التهاب، خونریزی لثه است. التهاب لثه زمانی که پلاک باکتری در خط لثه جمع می شود، اتفاق می افتد. از دیگر علائم التهاب لثه می توان قرمزی، تورم و تحریک پذیری لثه را نام برد. خبر خوب این است که التهاب لثه با استفاده از مسواک و نخ دندان مداوم و یا تمیز کردن حرفه ای توسط دندانپزشک کاملا قابل درمان است.

پریودنتیت

اگر به التهاب لثه توجه نکنید و پیشرفت کند به پریودنتیت یا بیماری لثه دچار می شوید. پریودنتیت یک مشکل طولانی است و می تواند به بافتی را که از دندان های شما محافظت میکند اسیب زند. لثه های شما ممکن است دچار قرمزی و التهاب شوند و حتی از دندان های شما جدا شوند. در صورتی که به این مشکل رسیدگی نکنید ممکن است برخی از دندان هایتان را نیز از دست بدهید. در پریودنتیت، لثه ها به راحتی خونریزی میکنند چون بسیار تحریک پذیر و ملتهب شده اند.

حاملگی

تقریبا 40 درصد از زنان باردار در مقطعی از بارداری که معمولا بین ماه های دوم تا هشتم است، التهاب لثه را تجربه میکنند. این امر به علت تغییرات هورمونی مخصوص افزایش پروژسترون اتفاق می افتد که منجر به حساس شدن لثه های شما به پلاک می شود و همچنین رشد باکتری ها را بر روی دندان ها و در امتداد خط لثه تسهیل می کند. یکسری از علائم ژنژیویت بارداری قرمزی و التهاب لثه است که می تواند علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن باشد.

دلایل خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

داروهای خاص

یکسری از دارو های خاص می توانند علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن باشند. داروهایی مانند رقیق کننده خون و همچنین مسکن های بدون نسخه مانند آسپرین. در صورت نگرانی از دارو های مصرفی به پزشک خود مراجعه کنید.

دلایل شفاف و شیشه ای بودن دندان و نحوه درمان

رفع خونریزی لثه در خانه

رعایت بهداشت دندان

در بیشتر مواقع رعایت بهداشت دهان به سادگی جلوی خونریزی لثه را میگیرد. مطمئن شوید که حداقل دو بار در روز با مسواک با برس نرم و خمیردندان حاوی فلوراید مسواک می زنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان می کشید. حتما برای محافظت از دندان ها سر موقع به دندان پزشک خود مراجعه کنید و علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن برطرف کنید.

شستشو با پراکسید هیدروژن

اکثر افراد از پراکسید هیدروژن در خانه به عنوان ضدعفونی کننده برای برش یا خراش استفاده می کنند. به عنوان دهانشویه بعد از مسواک زدن هم می شود استفاده کرد. پس از مسواک زدن و نخ کشیدن مانند دهانشویه کمی آن را در دهان خود بچرخانید و بعد کاملا آن را از دهان بیرون بریزید. پراکسید هیدروژن باعث کاهش التهاب لثه شده که در نهایت خونریزی لثه را نیز کم میکند.

افزایش مصرف ویتامین C و K

با مصرف مواد خوراکی سرشار از ویتامین C و K می توانید از علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن جلوگیری کنید. از آنجایی که ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند باعث کاهش عفونت های لثه می شود این عفونت ها می توانند باعث التهاب و خونریزی شوند. از طرف دیگر ویتامین K به لخته شدن خون شما کمک می کند پس کمبود آن می تواند علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن باشد

درمان خونریزی لثه با لیزر

همانطور که اشاره شد مهمترین علت خونریزی لثه جرم و پلاک دندانی است. در موارد پیشرفته خونریزی لثه، حتی با انجام جرم گیری هم امکان رهایی از این مشکل وجود ندارد. لیزر دندانپزشکی در این مواقع بهترین درمان است. لیزر در درمان خونریزی لثه علاوه بر ضدعفونی لثه ها، درمانی سریع و بدون درد را برای شما به ارمغان می آورد.

درمان حساسیت دندان با لیزر: بررسی علل و علائم

ملاقات دندانپزشک

اگر خونریزی لثه بیشتر از یک هفته ادامه پیدا کرد حالا زمان آن رسید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک مشکلات احتمالی را بررسی می کند و احتمالاً یک تمیزکاری عمیق انجام می دهد تا تمام تجمع پلاک و تارتار از دندان ها و خط لثه شما را بردارد.

کلینیک دندانپزشکی مبتی بر لیزر دکتر سیده مریم حاکم زاده، دندانپزشکی خانواده و زیبایی، برای حفظ لبخند و سلامت دندان های شما آماده ی خدمت رسانی است. با ما تماس بگیرید و برای دریافت نوبت اقدام نمایید. ما به شما کمک می کنیم تا علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن را بشناسید و برای آن بهترین درمان ممکن را انجام میدهیم.