علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و درمان
سلامت دهان و دندان: مواردی که به دندان شما آسیب میرسانند
آگوست 30, 2021

خونریزی لثه در خواب

خونریزی جزو اولین علائم و نشانه های مشکلات لثه است. این مشکل اغلب ناشی از التهاب باکتریایی بافت های لثه می باشد و در صورتی که تحت درمان قرار نگیرد، می تواند به التهاب لثه و پریودنتیت تبدیل شود. ممکن است صبح بیدار شوید و کمی خون خشک شده را در پایه ی دندان های خود پیدا کنید. این ذرات خون ممکن است در اثر خونریزی شدید یا جزئی در طول شب ایجاد شده باشند. دلایل زیادی می توانند موجب خونریزی لثه در خواب شوند. گاهی مسواک زدن بیش از حد دندان ها می تواند باعث تحریک لثه شود و منجر به خونریزی گردد. اغلب در طول شب به دلیل استفاده ی مستقیم از مسواک و خمیر دندان روی لثه نیز خونریزی رخ میدهد.

علت و مشکل لثه هایی که در طول شب خونریزی می کنند

خونریزی شبانه ی لثه نیز معمولا مربوط به پریودنتیت است. در واقع این بیماری مرتبط با دهان و دندان، تمام بافت های پریودنتوم، از جمله لثه ها را، تحت تأثیر قرار می دهد و خراب می کند.

به دنبال فرآیند جدا شدن و تخریب لثه ها، لثه خونریزی می کند و از آنجایی که پریودنتیت یا همان پیوره با سرعت کم پیشرفت می کند، ساعات خواب ساعاتی از روز است که لثه ها بیشتر در معرض خطر خونریزی قرار دارند.

دندان قروچه (یعنی فشار دادن ناخودآگاه دندان ها موقع خواب، که اغلب به دنبال مسائلی مانند استرس عاطفی یا خستگی بیش از حد ایجاد می شود) میتواند از دیگر علل خونریزی لثه در خواب باشد.

ترس از دندانپزشکی را چگونه کنترل کنیم؟

وجود عفونت در گردن دندان  (یعنی محل اتصال ریشه به تاج) نیز از دیگر علل خونریزی شبانه ی لثه می باشد. و از آنجا که ناحیه ی گردن دندان قسمتی است که از دید پنهان است، تشخیص سوزش لثه در اطراف گردن آسان نیست و خونریزی شبانه می تواند یک علامت خوبی برای تشخیص عفونت گردن دندان باشد.

اغلب این شکل از التهاب نیز ناشی از وجود باکتری های پریودنتال است که تعادل فلور دهان را تغییر می دهد.

اگر صبح ها بعد از بیدار شدن قطرات خون در لثه هایتان مشاهده می کنید، بایستی سریعا وارد عمل شوید و به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک برای رفع مشکل دندان ها را به دقت تمیز می نماید تا پلاک و جرم دندان را از بین بروند.

همچنین، رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد.زیرا رعایت بهداشت دندان ها مانع از تحریک لثه ها می شود. پس دندان هایتان را با دقت مسواک بزنید و به صورت منظم از نخ و دهانشویه استفاده کنید.

اگر با این حال، با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از وسایل مناسب، مشکل خونریزی همچنان ادامه داشت، بایستی به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. زیرا خونریزی لثه در خواب به طور مداوم می تواند نشان دهنده ی مشکلات انعقادی، دیابت یا بیماریهای نادر باشد.

اگرچه خونریزی لثه چندان دردناک نیست، با این حال خونریزی دائمی لثه را هرگز نباید دست کم گرفت.زیرا التهاب لثه اولین مرحله ی پریودنتیت است و اگر درمان نشود، منجر به از دست دادن دندان می شود.

اگر خونریزی لثه بیش از یک هفته طول کشید حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید. در کلینیک دندانپزشکی با لیزر دکتر سیده مریم حاکم زاده درمان خونریزی لثه توسط لیزر بدون درد و بخیه ، به بهترین صورت انجام میپذیرد.