چکاپ دندان
چکاپ دندان و معاینه دوره ای شامل چه مواردی است؟
مارس 30, 2022
ارتباط عفونت دندان با گوش درد و گلودرد
آوریل 27, 2022
چکاپ دندان
چکاپ دندان و معاینه دوره ای شامل چه مواردی است؟
مارس 30, 2022
ارتباط عفونت دندان با گوش درد و گلودرد
آوریل 27, 2022

چگونه فورا خونریزی لثه را متوقف کنیم؟

درمان فوری خونریزی لثه

وجود مشکلاتی نظیر خونریزی لثه، نشانه ضعف ساختار لثه هاست که باید فوری نسبت به درمان و کنترل خونریزی لثه اقدام کنید. این مشکل می تواند توسط عوامل بسیاری نظیر؛ ایجاد پلاک، مسواک زدن نامناسب، آسیب، بارداری و وقوع التهاب لثه ایجاد شود. از طرفی خونریزی های مکرر لثه نیز می تواند در نتیجه وجود عفونت های زمینه ای رخ دهد که باید توسط دندانپزشک درمان شود. با این حال به منظور درمان اورژانسی، تسکین فوری و جلوگیری از خونریزی لثه می توانید از روش های عملی زیر استفاده نمایید.

بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید

ممکن است که علت خونریزی لثه، رعایت ضعیف بهداشت دهان باشد. سلامت پایین دهان و دندان ها منجر به ایجاد پلاک در نزدیکی خط لثه می شود. خود این عامل باعث وقوع التهاب در لثه ها می شود. پلاک دندان یک لایه چسبنده است که روی دندان ها و لثه ها ایجاد می شود و حاوی باکتری است. اگر به درستی مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، باکتری ها می توانند گسترش یافته و منجر به پوسیدگی دندان یا بیماری لثه شوند.

از مسواک نرم و مناسب استفاده کنید

افرادی که از حساسیت لثه رنج می برند، از مسواک های نرم استفاده نمایید. انجمن دندانپزشکی آمریکا ( ADA) هم استفاده از مسواک های دستی و هم مسواک های برقی را به یک اندازه موثر می داند و توصیه می کند که هفته ای دو بار و به مدت 2 دقیقه با مسواک نرم مسواک بزنید. همچنین لازم است که هر 3 تا 4 ماه اقدام به تعویض مسواک های نرم خود نمایید.

درمان حساسیت دندان با لیزر: بررسی علل و علائم

از گاز پانسمان مرطوب استفاده نمایید.

به آرامی یک گاز پانسمان تمیز و مرطوب را روی قسمت آسیب دیده فشار دهید تا خونریزی لثه متوقف شود. یک سیستم ایمنی ضعیف شده یا یک بیماری دیگر ممکن است باعث شود که توقف خونریزی لثه ها بیش از حد معمول زمان ببرد. در این شرایط با دندانپزشک خود مشورت کنید تا با بهترین روش ها برای توقف جریان خون آشنا شوید.

از کیسه یخ استفاده کنید

یک کیسه یخ کوچک یا یک تکه یخ را به مدت 10 دقیقه در برابر جریان خونریزی نگه دارید تا به آرامش لثه ها کمک کند. کیسه یخ در کاهش خونریزی دهان و تورم ناشی از آسیب های جزئی دهان یا التهاب لثه بسیار موثر است. اگر نمیتوانید فورا خونریزی را متوقف کنید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

با دهان شویه آنتی باکتریال بشویید

یک دهان شویه آنتی باکتریال می تواند به طور موثری خونریزی لثه را درمان و از آن جلوگیری نماید. آنها باکتری ها را از بین می برند و التهاب را کاهش می دهند تا لثه های آسیب دیده و دچار خونریزی شده را آرام نمایند. این دهان شویه ها همچنین میتوانند از التهاب لثه که اغلب باعث مشکلات خونریزی لثه نیز می شود، جلوگیری کنند.

با استفاده از آب نمک گرم شستشو دهید

شستشو با آب نمک گرم می تواند به کاهش باکتری ها و بهبود خونریزی لثه کمک کند. طبق گفته های انجمن دندانپزشکی آمریکا ( ADA ) ماده شستشو دهان با نمک را می توان با افزودن نصف قاشق چایخوری نمک به 8 اونس آب گرم تهیه نمود. شستشو با نمک به پاکسازی ناحیه آسیب دیده کمک می کند.

اینله و انله دندان چیست و چه نیازی به آن است؟

خمیر زردچوبه را بمالید

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده طبیعی است. استفاده از خمیر زردچوبه بر روی لثه ها می تواند علائم التهاب لثه را بهبود بخشیده و به کنترل خونریزی لثه کمک کند. بسیاری از مطالعات علمی اثرات ضد التهابی زردچوبه را در افرادی که از این ژل ها به مدت 10 دقیقه استفاده می کردند، به اثبات رسانیده اند.

از کشیدن سیگار خودداری کنید

بر طبق گفته های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ( CDC ) سیگار عامل مهمی در ابتلا به بیماری های مربوط به لثه است. ترک سیگار به طور کلی برای بدن شما مفید بوده و سلامت دندان های شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد. پس از ترک سیگار متوجه بهبود سریع در وضعیت سلامت دهان خود خواهید شد.

روغن مالیدن را امتحان کنید

مالیدن روغن از درمان های باستانی آیورودا به منظور حذف باکتری ها از دهان است. این عمل شامل چرخاندن انواع خاصی از روغن در دهان به مدت 20 دقیقه است. به گفته طرفداران آیورودا، روغن مالی به حذف باکتری های دهان کمک می کند. برخی از روغن ها مانند روغن نارگیل دارای خاصیت ضد باکتریایی ذاتی هستند. با این حال شواهد علمی قادر به پشتیبانی کامل از این تکنیک نیستند.

از مصرف غذاهای فرآوری شده و شیرین تا حد امکان پرهیز کنید

مصرف مکرر غذاهای حاوی نشاسته و فرآوری شده نظیر؛ نان تصفیه شده، کیک، چیپس سیب زمینی و کلوچه ممکن است منجر به التهاب و خونریزی لثه شود. غذاهای حاوی نشاسته می توانند به دندان ها و لثه ها چسبیده و در نهایت به قند تجزیه شوند. این عامل در نهایت می تواند به التهاب و خونریزی لثه و همچنین افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها منجر شود.

درمان سیاهی لثه با لیزر(قهوه ای، بنفش، تیرگی)

راهکارهایی برای جلوگیری از خونریزی لثه خونریزی جزئی لثه را می توان با استفاده از درمان های ذکر شده در بالا تا حدی برطرف نمود. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان و نیز درمان مشکلات زمینه ای برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی خونریزی لثه ضروری است. در صورت ادامه دار بودن خونریزی بیش از حد لثه ها به دندانپزشک مراجعه نمایید.

چرا لیزر بهترین درمان خونریزی لثه است؟

تا اینجا روش هایی برای پیشگیری و درمان فوری خونریزی لثه را ذکر کردیم. در خیلی از مواقع نیاز به درمان جدی تر و کامل خونریزی لثه است. تحلیل و التهاب لثه، بوی بد دهان و از دست دادن دندان ها ممکن است بهایی برای عدم درمان به موقع باشد. گاهی نیز خونریزی لثه ممکن است نشانه ای از بیماری سرطان خون باشد. بنابراین مراجعه به پزشک نکته ای ضروری است.

جرم گیری دندان با ایرفلو در مراحل اولیه خونریزی لثه با حذف پلاک، و باکتری های فعال دندان میتواند کارساز باشد. در مراحل پیشرفته تر ممکن است دندانپزشک جراحی لثه را پیشنهاد نماید.

در روش نوین جراحی لثه با لیزر، از لیزر بجای چاقوی جراحی استفاده میشود. استفاده از لیزر برای درمان خونریزی لثه را می توان یکی از بی خطر ترین روش های درمانی معرفی کرد که تورم لثه را از بین برده و سرعت بهبودی را نیز به صورت چشمگیری افزایش می دهد. ضمن اینکه بیمار درمانی بدون درد را تجربه میکند.

در کلینیک دندانپزشکی مبتنی بر لیزر دکتر سیده مریم حاکم زاده میتوانید تجربه ای دلپذیر از درمان های نوین دندانپزشکی با لیزر داشته باشید.