حفره خشک (سوکت) چیست
حفره خشک (درای سوکت) چیست و چگونه درمان میشود؟
فوریه 26, 2024
عصب کشی دندان چیست؟
عصب کشی دندان چیست؟ روش انجام و هزینه
مارس 16, 2024
حفره خشک (سوکت) چیست
حفره خشک (درای سوکت) چیست و چگونه درمان میشود؟
فوریه 26, 2024
عصب کشی دندان چیست؟
عصب کشی دندان چیست؟ روش انجام و هزینه
مارس 16, 2024

درمان درد بعد از کشیدن دندان و رفع جای زخم

فکر کشیدن دندان ممکن است دلهره آور باشد. خوشبختانه به لطف مهارت متخصصان دندانپزشک و فناوری نوین دندانپزشکی، کشیدن دندان با این شیوه متداول کاملا بدون درد است. بعد از کشیدن دندان، کمی احساس درد طبیعی است. کارهایی وجود دارد که شما می‌توانید این کارها را برای تسکین علائم درد در خانه انجام دهید.

چرا بعد از کشیدن دندان احساس درد می‌کنید؟

احساس درد پس از کشیدن دندان، جزئی از روند طبیعی بهبودی است. اگر دندان‌های عقل یا دندان‌های دیگر خود را کشیده باشید ممکن است در هنگام از بین رفتن تاثیر داروی مسکن کمی احساس درد کنید. نگران نشوید. این احساس درد در اغلب موارد نشان دهنده این است که بدن شما در حال بهبودی است.

تعدادی از رایج‌ ترین علائم درد بعد از کشیدن دندان عبارتند از:

• تیر کشیدن جای دندان کشیده شده
  • بروز درد پس از لمس و فشار
  • حساسیت یا ورم لثه
  • سردرد یا احساس درد در اطراف شقیقه‌ها
  • انقباض گردن یا فک
  • گلو درد

5 شیوه تسکین درد بعد از کشیدن دندان

اگر دندان خود را کشیده اید در این بخش پنج شیوه برای تسکین علائم درد دندان مانند درد لثه یا درد عمومی ذکر شده است.

1. از مسکن‌های خوراکی استفاده کنید

بعد از کشیدن دندان، دندانپزشک شما ممکن است مسکن‌‌های خوراکی تجویز کند که استفاده از این داروها باعث بهبودی می‌شود. همچنین قرص‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن به تسکین درد کمک می‌کنند. این داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، التهاب و دردهای ناشی از آن را تسکین می‌دهند.

دندان عقل: هر آنچه که باید بدانید!

2. ورم را با یخ تسکین دهید

سیستم ایمنی بدن شما باعث می‌شود متوجه تورم در اطراف زخم شوید. گذاشتن کیسه یخ روی گونه در بالای مکان دردناک به مدت چند دقیقه رگ‌های خونی را منقبض می‌کند، جریان خون را  محدود می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد. همچنین یخ باعث تسکین درد می‌شود.

3 . از قسمت آسیب دیده به طور خاص مراقبت کنید

دلمه‌های خون معمولا بعد از جراحی دهان و دندان ایجاد می‌شوند. این ویژگی بدن شما است که از خونریزی جلوگیری می‌کند، مانع عفونت می‌شود و التهاب را تسکین می‌دهد. دلمه خون باعث ایجاد حفره  خشک در دهان می‌شود بنابراین لازم است از قسمت آسیب دیده به طور خاص مراقبت کنید تا از جا به جا شدن دلمه خون جلوگیری شود. قبل از رفتن به خانه، دندانپزشک به منظور کمک به روند درمان توصیه‌های خاصی به شما می‌کند. این توصیه‌ها عبارتند از:

4.  غذاهای نرم بخورید

بلافاصله به سراغ عادت‌های غذایی روزانه‌تان نروید. غذاهای نرم، درد را تسکین می‌دهند و آسیب ندیدن جای دندان کشیده شده را تضمین می‌کنند. از خوردن غذاهای ترد، شور یا تند پرهیز کنید. در عوض، رژیم غذایی خود را با غذاهای نرم مانند ماست، پودینگ، ژله، انواع اسموتی، پوره سیب زمینی و سوپ ادامه دهید. پس از چند روز می‌توانید غذاهای دیگری مانند سبزیجات پخته شده یا برنج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

5. از انجام دادن فعالیت‌هایی‌ که باعث بروز درد می‌شوند بپرهیزید

به موازات این شیوه‌ها برای تسکین درد، چندین فعالیت هم وجود دارد که انجام دادن آن فعالیت‌ها بعد از کشیدن دندان باعث جا به جا شدن دلمه خون یا بروز درد می‌شود. کارهایی که باید از انجام دادن آنها پرهیز کنید عبارتند از:

• فعالیت‌های شدید
  • عمل مکیدن مانند استفاده از نی یا کشیدن سیگار