علت بوی مدفوع از دهان و درمان قطعی
دسامبر 22, 2020
چگونه دهانی خوشبو داشته باشیم؟
ژانویه 9, 2021
علت بوی مدفوع از دهان و درمان قطعی
دسامبر 22, 2020
چگونه دهانی خوشبو داشته باشیم؟
ژانویه 9, 2021

زخم های زبان و دهان علائم جدید کرونا

زخم های دهان : علائم جدید کرونا

از زمان همه گیری ویروس کرونا تا به امروز تمامی متخصصین اپیدمیولوژی و پزشکان متخصص از ما درخواست کرده اند تا علائم بیماری مانند از دست دادن بویایی و چشایی و یا مشکلات تنفسی شدید را در خود بررسی کنیم. تحقیقات نشان میدهد که این ویروس روی هر فرد تاثیر خاصی دارد و به همین دلیل منجر به عوارض احتمالی زیادی میشود.
به تازگی بیان شده است که زخم های به وجود آمده روی سقف دهان هم میتوانند جزو علائم کووید 19 باشند. با اینکه تمامی افراد مبتلا به کرونا به زخم های دهانی مبتلا نمیشوند اما این مشکل هر روزه در افراد بیشتری که به کووید مبتلا هستند دیده میشود، پس بهتر است به این علامت توجه کافی را داشته باشید.

زخم های دهانی | زخم های دهانی کووید 19

یک بررسی جدید در کشور اسپانیا به این نتیجه رسیده است که افراد مبتلا به کووید که دچار زخم های پوستی هم شده اند، زخم هایی در دهان خود نیز دارند. محققین ادعا کرده اند که این زخم های مرتبط با کرونا دو روز زودتر از دیگر علائم بروز میکنند. اما در برخی موارد، این زخم ها تا سه هفته بعد هم خود را نشان نمیدهند.
اگرچه دیدن زخم های دهانی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا به نظر عجیب می رسد، اما مشاهده ی چنین “بثورات دهانی” در افراد مبتلا به سایر عفونت های ویروسی (مانند آبله مرغان یا بیماری دست، پا و دهان) کاملا رایج است. از آنجا که مخاط دهان یک بافت بسیار حساس است، مشاهده ی حملات ویروسی به این بخش دور از انتظار نیست. این مورد مخصوصا در افرادی که در نقاط دیگر بدنشان نیز زخم مشاهده کرده اند، معمول تر است.

علت التهاب لثه و درمان آن

زخم در سقف دهان: نشانه ی ویروس کرونا

زخم سقف دهان

آیا زخم سقف دهان نشانه ی ویروس کرونا است؟ ممکن است اینگونه باشد. با اینکه آخرین تحقیقات زخم های سقف دهان را تنها علامت کرونا نمیداند، اما بهتر است که افراد به این زخم ها بی توجهی نکنند. اگر افراد در بلعیدن مشکل دارند بهتر است از کسی بخواهند تا سقف دهان ایشان را بررسی کند. هر چقدر رنگ مخاط شما روشن تر باشد، بررسی بثورات ساده تر خواهد بود. افرادی که دارای رنگدانه های بسیار تیره در بافت های دهان خود هستند بایستی به دنبال پارگی غشاها یا نقاط برجسته و ملتهب باشند، زیرا ممکن است پیدا کردن لکه های قرمز برای ایشان کاری دشوار باشد.

زخم های دهانی مرتبط با کووید 19 چه شکلی هستند؟

زخم ها و بثورات دهانی میتوانند در هر سایز و فرمی باشند. در برخی افراد این زخم های مرتبط با کووید 19 شبیه به ناهنجاری های بافت نرم هستند. طبق یک بررسی، فرد مبتلا به کووید 19 زبانی شبیه به نقشه ی جغرافیایی، عفونت مخمری (برفک دهان / کاندیدیازیس) و “هرپس سیمپلکس” – ویروس مربوط به زونا و زخم های سرد – دارد. بزاق دهان این فرد نیز بسیار غلیظ و چسبنده است.
به همچنین ممکن است افراد دیگر لکه های قرمز در سقف دهان خود مشاهده کنند و یا ممکن است در کنار و بالای زبان خود دچار زخم، توده یا بریدگی قابل توجهی شوند.
به طور کلی میتوان گفت، بثورات دهانی، متفاوت از رنگ ثابت و قرمزی است که به طور معمول در داخل دهان مشاهده می کنید. ناحیه های آسیب دیده به لمس بسیار حساس میشوند و اینگونه ممکن است فرد در غذا خوردن و یا صحبت کردن دچار مشکل شود.
متخصصان پزشکی به دلیل گسترش باور مردم به ارتباط میان زخم های دهانی و ویروس کرونا، آزمایش دهانی را توصیه می کنند. اگر علائم دیگر مشهود نباشند، میتوان زخم های دهانی را با سایر علائم رایج ویروس کرونا تطبیق داد و پیش از رسیدن نتیجه ی آزمایشات رسمی کرونا، تست فرد را مثبت اعلام کرد.

چگونه زبانی تمیز داشته باشیم؟(آموزش تصویری تمیز کردن زبان)

اگر در دهانتان زخمی مشاهده کردید آیا باید به مبتلا بودن به ویروس کرونا مشکوک شوید؟

اگرچه نیازی نیست برای زخم های موقتی و یا زخم های شانکر نگران شوید، اما اگر یک عفونت ناگهانی از زخم های دهان یا بثورات دهانی در دهان شما ایجاد شد، به آن توجه نشان دهید. با اینکه ممکن است این زخم ها درد نداشته باشند اما باید توجه کنید که شاید آنها علائم بیماری های عفونی باشند. و در این مورد، حتما علائم دیگر ویروس کرونا را در خود بررسی کنید.
با توجه به ارتباط میان بهداشت دهان و دندان و ایجاد مشکلات در دهان فرد و در مجاورت دستگاه تنفسی، و با توجه به تاثیری که ویروس کرونا بر ریه ها دارد، ایجاد زخم های دهانی بر اساس این ویروس نیز تعجب برانگیز نیست. در نتیجه ی ایجاد این مشکلات ممکن است که فرد در انجام فعالیت های روزمره مانند غذا خوردن و صحبت کردن نیز دچار مشکل شود. علائم کووید 19 از جمله درجه حرارت بدن، را در خود بررسی کنید و اطلاعات پزشکی خود را به روز نگه دارید.

درمان زخم های دهانی مرتبط با کووید 19

درمان زخم های دهانی ناشی از کرونا

با اینکه هنوز یک درمان قطعی برای ویروس کرونا یافت نشده است اما برخی افراد گزارش کرده اند که به روش های سنتی و با داروهای خوراکی ضد ویروس و ضد قارچ توانسته اند زخم های دهانی ناشی از این ویروس را درمان کنند (و یا مقدار آنها را کاهش دهند). دوباره اشاره میکنیم که هنوز یک درمان قطعی وجود ندارد و درمان های انجام گرفته نیز به روش آزمایش و خطا به دست آمده اند. به عبارت دیگر، پزشک شما یک داروی مسکن برای کاهش درد شما تجویز میکند و از شما میخواهد تا زمانی که بدن شما خود درمانی را انجام بدهد، کمی صبر کنید.

برای درمان زخم های دهانی پیشنهاد میکنیم که روش های زیر را امتحان کنید:

• غذاها و نوشیدنی های اسیدی نخورید.
• رژیم غذایی ساده و سالم بگیرید.
• غذاهای داغ نخورده و غذاها را زمانی که خنک شدند میل کنید.
• برای تسکین تورم، محلول آب و نمک قرقره کنید.
• از دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند استفاده نکنید.
• اگر نمیتوانید مسواک بزنید مرتبا دهان خود را بشویید.
تا زمانی که ما اطلاعات کاملی در مورد کووید 19 و ارتباط آن با زخم های دهانی به دست بیاوریم مجبوریم که این زخم ها را با روش هایی که از قبل بلد بودیم، درمان کنیم.

آبسه یا عفونت دندان و روشهای درمان

بهبود زخم های دهانی مرتبط با کووید 19 چقدر طول میکشد؟

نکته ی جالب توجه در مورد ویروس کرونا این است که برخی افراد مبتلا به این ویروس پس از چند روز و یا چند هفته کاملا بهبود می یابند، گویی که به یک سرماخوردگی ساده مبتلا شده اند، اما برخی دیگر تا چند ماه با علائم و عوارض این بیماری درگیر می مانند.

بنا بر تحقیق یک گروه اسپانیایی، در برخی افرادی زخم های دهانی ناشی از کووید 19 تا 24 ساعت پس از دیگر علائم نمایان نمیشوند. این علامت نیز مانند مدت زمان درگیر ماندن با بیماری و تاثیر بیماری روی هر فرد، از هر بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

کی آزمایش بدهیم؟

اگر به بثورات دهانی مبتلا شده اید و سقف دهانتان زخم شده است و یا اطراف زبانتان زخم هایی میبینید، برای تست کووید 19 به پزشک مراجعه کنید. همانند سایر پروتکل های ویروس کرونا، شما باید خود را قرنطینه کرده و افراد نزدیک به خود را از امکان ابتلای خود آگاه سازید تا ایشان نیز مراقبت های لازم را انجام دهند. حتی اگر شما علائم کووید 19 مانند تب و یا دیگر علائم را ندارید، اما این علائم جدید مانند زخم های دهانی را در خود میبینید، بهتر است که اقدامات لازم و سریع را انجام دهید.

منابع: