عوارض پر کردن دندان
فوریه 2, 2022

عصب کشی دندان در بارداری: دندانپزشکی بدون خطر با لیزر

عصب کشی دندان در بارداری

بارداری لذت زائد الوصفی را وارد زندگی شما می‌کند. و البته ممکن است نگرانی‌هایی را نیز بابت وضعیت سلامت‌تان ایجاد کند. این مساله به این دلیل است که هورمون‌های بارداری باعث تضعیف سیستم ایمنی شما می‌شوند و شما را برای انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها مستعد می‌سازند.

مشکلات مربوط به لثه و دندان یکی از انواع رایج مشکلات در زنان باردار است. گاهی نیز شدت این مشکلات رو به افزایش می‌گذارد و ممکن است نیاز به عصب کشی دندان پیدا کنید. اگر از بابت عصب کشی دندان در بارداری نگرانی‌هایی دارید، این مقاله می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد. همچنین در مورد عصب کشی دندان با لیزر صحبت خواهیم کرد.

آیا عصب کشی دندان در بارداری خطرناک است؟

بارداری می‌تواند شما را مستعد بیماری سازد، اما این به آن معنی نیست که دلیل بیمار شدن شما باردار بودنتان است. اگر پیش از باردار شدن مشکلات سلامت دندان داشته باشید یا مستعد چنین مشکلاتی باشید بارداری صرفا آنها را تشدید خواهد کرد. بعضی از انواع شدید این مشکلات ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشند.

ممکن است مجبور به عصب کشی دندان در بارداری شوید. اما آیا می‌توانید دست به چنین کاری بزنید؟ آیا عصب کشی دندان در بارداری بی‌خطر خواهد بود؟ باید بگوییم که درمان ریشه دندان در بارداری نمی‌تواند مشکلات جدی‌ای برای شما و فرزند دلبندتان ایجاد کند، اما پیش از انجام این درمان لازم است تا کمی راجع به خطرات احتمالی آن اطلاعات کسب کنید.

خطرات احتمالی عصب کشی دندان در بارداری

در اینجا به مهمترین خطرات احتمالی عصب کشی دندان در بارداری می‌پردازیم:

• تأثیر اشعه ایکس
    دندانپزشکان برای داشتن یک دید جامع نسبت به پوسیدگی دندان نیاز به عکس‌هایی از دندان پوسیده دارند که با تکنولوژی اشعه ایکس عکسبرداری شده‌اند. اگرچه تماس با هرگونه اشعه ایکس در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، اما تابش اشعه ایکسی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد خطری برای فرزند شما نخواهد داشت. اما باز توصیه می‌شود که مراقبت‌هایی در این زمینه انجام شود. از جمله استفاده از پیشبند حائل یا یخه‌ی حفاظتی. هرچند اشعه ایکس صرفا با دهان شما سروکار دارد و کاری با نواحی شکمی شما ندارد. درنهایت بیشتر از اشعه ایکس داروهایی که در حین درمان یا پس از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است خطراتی را ایجاد کنند.
  • تأثیر بیهوشی و بی‌حسی
    ابتدا باید بدانید که حین درمان ریشه دندان در دوران حاملگی اصلا ممکن است نیازی به بیهوشی یا بی‌حسی نباشد. اگر هم نیاز باشد دندانپزشکان دوز اندکی از آن را بر رویتان اعمال می‌کنند که در روند درمان ممکن است کمی هم افزایش یابد. باید بدانید که درد احتمالی در پروسه‌ی عصب کشی دندان در بارداری ممکن است برای بچه زیان داشته باشد. در واقع تحمل هرگونه استرس و فشاری در دوران بارداری برای بچه خوب نیست.
  • تأثیر سایر مواد شیمیایی
    دندانپزشکان ممکن است برای تمیز کردن یا پر کردن دندان از شمار دیگری از مواد شیمیایی نیز استفاده کنند. اما هیچکدام از این دو نوع مواد برای سلامتی زیان آور نیستند.
درمان خانگی ورم لثه

در بسیاری از مواقع زنان باردار از انجام عصب کشی دندان در بارداری اجتناب می‌کنند، با این تصور که برای بچه ضرر خواهد داشت. بعضی از اقدامات درمانی می‌توانند به آینده موکول شوند، اما بعضی از آنها نیز نیاز به درمان فوری دارند. در اینجا می‌خواهیم نگاهی به خطرات و آسیب‌های به تعویق انداختن عصب کشی دندان در بارداری بپردازیم.

خطرات و آسیب‌های اجتناب از عصب کشی دندان در دوران حاملگی

اگر به این فکر می‌کنید که عصب کشی دندان در بارداری را به تعویق بیاندازید توصیه اکید می‌کنیم که تجدید نظر کنید. باید بدانید که خطرات اجتناب از عصب کشی دندان در بارداری از خطرات دست زدن به آن بیشتر و بزرگتر است. اینها شماری از این خطرات هستند:

• عفونت ممکن است گسترش یابد
    دندانی که نیاز به عصب کشی دارد قطعا عفونت کرده است. و اگر سریعا مورد درمان قرار نگیرد این عفونت می‌تواند به سایر دندان‌ها و لثه نیز منتقل شود. این مساله باعث بروز مشکلات بیشتر و پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.
  • ادامه پیدا کردن درد شدید
    عدم درمان دندان پوسیده می‌تواند منجر به تحمیل دردهای شدید به مادر شود. درد پایدار و ناآرامی و استرس و فشار می‌تواند برای بچه آسیب آفرین باشد.

بهترین استراتژی برای درمان ریشه دندان در بارداری

دندانپزشکان می‌توانند شماری از استراتژی‌ها و پیشنهادات زیر را به زنان باردار در خصوص درمان عصب کشی ارائه دهند:

• دوره‌ی سه‌ماهه‌ی اول در پروسه‌ی بارداری بسیار تعیین کننده است. در صورت بروز هرگونه مشکلی در خصوص سلامت دندان شما در این دوره، دندانپزشک ممکن است توصیه کند که درمان را به دوره‌ی سه‌ماهه‌ی دوم موکول کنید.
  • زمانی که وارد دوره‌ی سه‌ماهه‌ی دوم شدید دندانپزشک ممکن است توصیه کند که از دندان پوسیده عکسبرداری کنید و فرآیند عصب کشی را آغاز کنید. گرچه اگر در دوره‌ی سه‌ماهه‌ی سوم نیاز به عصب کشی داشته باشید دکتر ممکن است توصیه کند که آن را به بعد از تولد بچه موکول کنید.
دندانپزشکی لیزری: کاربردها، مزایا و معایب

با وجود اینکه روند عصب کشی دندان کاملا ایمن است اما حتما در خصوص وضعیت بارداری خود به دندانپزشک اطلاع دهید تا بهترین استراتژی را در خصوص درمان شما به کار ببندد.

عصب کشی دندان در بارداری با لیزر

درمان بی خطر با دندانپزشکی لیزری

درمان های دندانپزشکی با لیزر در دوران بارداری کاملا بی خطر هستند. ما از هیچ ابزار یا درمانی استفاده نمی کنیم که به شما یا کودک شما آسیب برساند.

لیزر دندانپزشکی هر نوع درمان را سریعتر و راحت تر می کند. درد کاهش می یابد زیرا لیزرها سریع و دقیق هستند. با بحث در مورد گزینه‌ها و برنامه‌های درمانی احتمالی شما، می‌توانیم یک استراتژی مراقبت بهداشتی هم در طول بارداری و هم بعد از آن ایجاد کنیم.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از عصب کشی دندان در دوران بارداری

هر نوعی از پروسه‌های درمانی می‌تواند برای زنان باردار دلهره‌آور باشد و در نتیجه بهترین اقدام پیشگیری از آنهاست. در اینجا توصیه‌هایی را ذکر می‌کنیم که می‌توانند در پیشگیری از عصب کشی دندان مفید واقع شوند:

• اولین و ضروری‌ترین اقدام برای پیشگیری از بروز هرگونه عفونت در دندان و درنتیجه پیشگیری از درمان ریشه بکارگیری یک بهداشت دهان و دندان مناسب است. به برنامه‌ی زمانی بهداشت دندان‌هایتان پایبند بمانید و روزی دو بار مسواک بزنید.
  • از خوردن غذاها و خوراکی‌هایی با مقدار قند بالا خودداری کنید. غذاهایی با میزان قند بالا دلیل اصلی پوسیدگی‌های دندان‌اند. اگر هم اصرار و اشتیاق زیادی به خوردن شیرینی‌جات دارید حتما بعد از خوردنشان مسواک بزنید.
  • همچنین مشاهده شده که هورمون‌های بارداری می‌توانند بر سلامت دندان‌ها اثرگذار باشند. باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌ها و لثه‌تان را چک کند. چک‌آپ مداوم باعث کاهش شانس عفونت و پوسیدگی در دندان می‌شود و در پیشگیری از عصب کشی دندان بسیار مفید است.
پوسیدگی ریشه دندان: علل، علائم و درمان

پیشگیری از عصب کشی دندان در ایام بارداری خود را سلامت نگه‌دارید تا فرزندتان بتواند به‌خوبی رشد کند. این شامل مراقبت از دندان‌ها نیز می‌شود. مشکلات دندان‌هایتان را دست‌کم نگیرید و به‌ محض مشاهده‌ی مشکل به دندانپزشک رجوع کنید.