تزریق بی حسی دندان بدون درد با دستگاه کامپیوتری بجای آمپول سنتی
سپتامبر 8, 2020

دندانپزشکی لیزری: کاربردها، مزایا و معایب

دندانپزشکی لیزری چیست؟

دندانپزشکی لیزری به معنای استفاده از لیزر برای رفع چندین مشکل دهان و دندان است. این روش در دندانپزشکی بالینی برای مشکلات مربوط به بافت دندان در سال 1989 مورد استفاده قرار گرفت.

دندانپزشکی با لیزر، روش های ساده تری در دندانپزشکی بدون درد را برای درمان بسیاری از مشکلات مرتبط با بافت سخت و نرم دندانی به نسبت داندانپزشکی سنتی و غیرلیزری ارائه میدهد.

لیزر به معنای استفاده از “نور تقویت شده توسط محرک تابش” است. این ابزار انرژی کمی را با اشعه ی باریک و نازکی تولید میکند. هنگامی که این اشعه به بافت لثه میرسد، باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی شده و بافت را تغییر میدهد و یا بهبود میبخشد.

لیزر دندانپزشکی در پروسه های درمانی زیادی اعم از موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرد:

لیزر، درمان را ساده تر و موثرتر کرده و هزینه ی آن را کمتر میکند. سازمان غذا و دارو (FDA) درمان با لیزر را به عنوان یکی از درمان های موثر برای بسیاری از مشکلات دندان معرفی کرده است.

ذکر این نکته مهم است که انجمن دندانپزشکی امریکا (ADA) هنوز هم راه زیادی در مورد این روش در پیش دارد اما تا به امروز هم به نتایج خوبی دست پیدا کرده است و به آینده ی این روش امیدوار است.

دندانپزشکی لیزری و از بین رفتن ترس دندانپزشکی

دیگر ترس از دندانپزشکی و خاطرات ناخوشایند از تزریق های مکرر آمپول بی حسی گرفته تا خونریزی های پس از جراحی،بروز درد،عفونت پس از جراحی و… به پایان رسیده است.
در دندان پزشکی با لیزر بافت نرم در مواردی که به جراحی نیاز داریم،خونریزی و دردی حس نمی کنید و ممکن است حتی نیازبه بی حسی نداشته باشید و بعد ازجراحی هم معمولا سریعتر بهبود می یابید.
گاهی برای گذاشتن روکش دندان یا ترمیم عمیق باید مقداری از دندان زیر لثه تراشیده شود .در واقع نیاز به یک جراحی کوچک داریم.اگر بدانید دیگرخونریزی و درد ندارید وبخیه ای هم در کار نیست که بعدا” لازم باشد کشیده شود آیا هنوز مضطرب می شوید؟

دندانپزشکی با لیزر چگونه انجام میگیرد؟

دو پروسه ی مهم برای دندانپزشکی لیزری، پروسه های بافت نرم و بافت سخت هستند. بافت سخت به دندان اشاره دارد و بافت نرم هم به لثه.

پروسه های رایج بافت سخت عبارتند از:

• تشخیص حفره. لیزر میتواند با تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان، حفره ها را زود تشخیص دهند.
  • آماده سازی دندان و پر کردن دندان. استفاده از بیهوشی موضعی و مته های سنتی به هنگام درمان با لیزر لزومی ندارند. لیزر می تواند باکتری های موجود در حفره را از بین ببرد، و به سلامت طولانی مدت دندان کمک کند.
  • درمان حساسیت دندان. دندان هایی که به گرما و سرما حساسیت دارند می توانند با لیزر دندانی که لوله‌هایی روی ریشه ی دندان قرار میدهد، درمان شوند.
کاربرد لیزر در زیبایی دندانپزشکی،اصلاح خط لبخند و مرتب کردن دندان بدون ارتودنسی

پروسه های رایج بافت نرم عبارتند از:

• درمان لبخند لثه ای. میتوان از لیزر برای رفع مشکل لثه موسوم به “لبخند لثه ای” کمک گرفت. در این روش لثه روی حجم بیشتری از دندان را میپوشاند.
  • افزایش طول تاج دندان. در این روش با ترمیم دندان ها، روی هر دو لثه و استخوان کار میشود تا ساختار دندان سلامت خود را به دست آورد.
  • درمان پیوستگی فرنولوم زبان. افرادی که فرنولوم ضخیم یا محکم دارند (چین پوست در زیر قسمت جلوی زبان که به کف دهان چسبیده است) ممکن است نیاز به درمان با لیزر داشته باشند. این روش درمانی به کودکانی که بدلیل فرنومول زبان آنها میچرخد، در شیر خوردن دچار مشکل هستند و یا در گفتار مشکل دارند، کمک میکند.
  • از بین بردن چین های بافت نرم. لیزر میتواند چین های بافت نرم را بدون هیچ درد و بخیه ای از دندان های نامرتب جدا کند.
  • حذف تیرگی ها و بد رنگی لثه: که به صورت مادر زادی می باشد یا در افرادی که سیگار می کشند به وجود آماده است.وچه بسا بدون هیچ گونه تیغ یا خونریزی در سریعترین زمان با لیزر بر طرف خواهد شد.

سایر پروسه های درمان دندان با لیزر دندانپزشکی عبارتند از:

• مشاهده ی بافت ها. پزشک با استفاده از توموگرافی نوری میتواند داخل دندان ها و لثه را ببیند.
  • از بین بردن تومورهای خوش خیم. لیزر میتواند بدون هیچ درد و بخیه ای، تمامی تومورها را از سقف دهان، لثه، گوشه های لب و گونه ها از بین ببرد.
  • درمان وقفه ی تنفسی در خواب (آپنه خواب). لیزر میتواند گلو را تغییر شکل داده و وقفه ی تنفسی در خواب که در اثر رشد بافت در گلو ایجاد میشود را بهبود ببخشد.
  • درمان TMJ (مفصل گیجگاهی). لیزر می تواند به کاهش درد و التهاب در مفصل کمک کند.
  • کمک به بهبود اعصاب. لیزر می تواند در بازسازی رگ های خونی آسیب دیده، اعصاب و زخم ها موثر باشد.
  • درمان زخم های سرد. لیزر مدت زمان نقاهت را کوتاه کرده و درد ناشی از زخم ها را به حداقل میرساند.
  • سفید کردن دندان ها. لیزر به پروسه ی بلیچینگ (سفید کردن دندان) در جلسات درمانی سرعت میبخشد.
  • درمان بوی بد دهان. معمولا بوی بد دهان به حفره ی دهانی مربوط می شود و با دستگاه لیزر می توان بدون نیاز به جراحی، خونریزی و درد از بوی بد دهان به طور قطعی خلاص شد.

هزینه دندانپزشکی با لیزر چقدر است؟

این گونه درمان های با لیزر هزینه های متفاوتی دارند و این هزینه به پروسه ای که انجام میپذیرد و ابزارهای مورد استفاده مرتبط است. دندانپزشکی لیزری نسبت به دندانپزشکی سنتی ارزانتر است زیرا جلسات درمانی آن کمتر و کوتاهتر هستند. به علاوه، بیمه ی دندانپزشکی به خود درمان تعلق میگیرد و نه روش درمان.

بنابراین، هزینه ای که از بیمه میگیرید برابر با هزینه ی درمان های سنتی است. البته که بهتر است پیش از اقدام برای درمان در مورد سیاست های شرکت بیمه ی خود اطلاعات کسب کنید.

انواع لیزر در دندانپزشکی

دندانپزشک های حرفه ای بر طبق درمان مورد نیاز از لیزر بافت سخت و یا بافت نرم استفاده میکنند. برخی از ایشان در صورت لزوم از هر دو نوع لیزر استفاده میکنند.

کاربرد لیزر در انجام ایمپلنت دندانی بدون خونریزی و درد

لیزر بافت سخت میتواند وارد ساختمان دندان شود. طول موج های آن توسط آب و ماده ی معدنی موجود در دندان جذب میشوند. این لیزرها اغلب به منظور آماده سازی و حالت دادن به دندان برای کامپوزیت، پر کردن دندان در محل خرابی ها و برداشتن بخشی از ساختمان دندان مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع دستگاه لیزر دندانپزشکی

انواع دستگاه های لیزر مورد استفاده در دندانپزشکی عبارتند از:

1. لیزرهای دی اکسید کربن(CO2): این دستگاه ها بیشتر در جراحی بافت نرم مانند برداشتن کیست(cyst)،فیبروم(fibroma) و حذف اپولیس(epilis) کاربرد دارند.
  2. لیزرهای دایود(diode lasers): با خرید دستگاه لیزر دایود نه تنها می توان جراحی بافت های نرم را با انعقاد خون همزمان انجام داد بلکه لیزر های دایود خاصیت ضد باکتری داشته و از آن می‌توان در پیرا دندانپزشکی نیز استفاده کرد. از آنها می توان در مواردی مانند بلیچینگ و همچنین در لیزر درمانی کم توان نیز استفاده کرد.
  3. لیزرهای اربیوم(erbium): لیزرهای اربیوم بهترین گزینه برای حذف پوسیدگی های دندانی هستند. و در اغلب موارد نیازی به استفاده از بی حسی موضعی وجود ندارد. این لیزرها با حذف صدا و ارتعاش دریل های دندانپزشکی از ایجاد ترک های میکروسکوپی جلوگیری می کنند. همچنین لیزرها مینای دندان را ضدعفونی کرده و به میزان قابل توجهی احتمال ناموفق بودن پرشدگی دندان و پوسیدگی مجدد آن را کاهش می دهند.با توجه به ویژگی منحصر به فرد این لیزر ها هم در برش های بافت نرم و هم دربرش بافت سخت می توان گفت این لیزر ها در تمامی مراحل دندانپزشکی کاربرد دارند.

مزایای استفاده از لیزر به جای روش های سنتی

• در هنگام استفاده از لیزر کمتر به بخیه روی بافت نرم نیاز پیدا میکنیم.
  • از آنجا که لیزر به لخته شدن سریع خون کمک میکند، در درمان بافت نرم خونریزی کمتر میشود.
  • در برخی از پروسه های درمانی به بی حس کننده نیازی نیست.
  • امکان ایجاد عفونت کمتر است زیرا لیزر ناحیه ی درمانی را ضدعفونی میکند.
  • زخم ها سریع تر خوب میشوند و بافت زودتر بازسازی میشود.
  • پروسه های درمانی آسیب کمتری به اطراف بافت میزنند.

لیزر بافت نرم توسط آب و هموگلوبین جذب میشود. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون یافت میشود.

از این لیزرها برای درمان پریودنتیت از جمله کشتن باکتری ها و فعال شدن مجدد بافت استفاده می شود.

لیزرهای بافت نرم در زمان نفوذ به بافت، انتهای عصب و رگ های خونی را میبندند. به همین دلیل، بسیاری از افراد بعد از درمان با لیزر تقریبا درد ندارند. دندانپزشکی با لیزرها همچنین باعث ترمیم سریعتر بافت می شوند.

معایب استفاده از لیزر به جای روش های سنتی

• از لیزر نمی توان روی دندان هایی که دارای انواع خاصی از پر کردن مانند آمالگام فلزی هستند، استفاده کرد.
  • لیزر بافت سخت گاهی به ریشه ی دندان آسیب میرساند.
  • برخی از پروسه های درمان با لیزر به بی حسی نیاز دارند.
  • برای تکمیل پروسه ی پر کردن مانند شکل دادن به دندان و پولیش کردن دندان، به مته های دندانپزشکی نیاز است.
  • برخی از درمان ها بسته به نوع بافت دندان و اجزای درون دندان و لثه، را نمیتوان با لیزر انجام داد.
  • خطر آسیب رساندن به لثه وجود دارد.
بررسی کامل انواع روکش دندان

چه خطراتی در درمان با لیزر وجود دارد؟

خطرات دندانپزشکی لیزری کم هستند. نکته ی مهم پیدا کردن یک دندانپزشک حرفه ای است که از طول موج صحیح استفاده کند و به بافت دندان آسیب نرساند. به علاوه، برخی از پزشکان نگران این هستند که تبلیغات درمان با لیزر، بیش از چیزی که این روش درمانی ارائه میدهد، به بیماران نشان میدهند.

پزشک شما باید به شما عینک مخصوصی بدهد که از آسیب رساندن به چشمان شما جلوگیری شود.

دندانپزشکی با لیزر در تهران

برای پیدا کردن یک کلینیک دندانپزشکی و دندانپزشک حرفه ای در زمینه ی درمان با لیزر، به دنبال پزشکی باشید که دوره های علمی را گذرانده باشد و تمرینات لازم را انجام داده باشد. منابع آموزشی محبوب از طریق دانشکده های دندانپزشکی و انجمن های دندانپزشکی و همچنین از طریق آکادمی دندانپزشکی لیزری (ALD) ارائه می شود.

به همچنین میتوانید از شرکت بیمه ی خود و دوستان و خانواده ی خود که سابقه ی درمان با لیزر دارند سوال کنید. وبسایت هایی با ریت بالا نیز در پیدا کردن پزشک کمک کننده هستند، البته که باید به این نکته که این ریت واقعی است یا نه نیز دقت کنید.

دکتر سیده مریم حاکم زاده جراح، دندانپزشک، لیزرتراپیست و عضو انجمن جهانی لیزر در دندانپزشکی با بیش از ۱۱ سال تجربه، از باسابقه ترین دندانپزشکان در این زمینه در تهران میباشند.

سئوالات متداول

آیا ایمپلنت دندان هم با لیزر انجام میشود؟

استفاده از ليزر دندانپزشکی براي كمك به جايگذاري ايمپلنت و ریکاوری مرحله دوم ايمپلنت‌هاي دنداني همراه با فرم‌دهي بافت نرم توصيه شده است. به علاوه استفاده از ليزر براي كمك به ضدعفوني سطوح ايمپلنتي در موارد پري ايمپلنتيس پيشنهاد مي‌شود.

در جراحی دندان عقل لیزر چه کمکی میکند؟

پروسه کشیدن دندان عقلی که  نیاز به جراحی دارد  به ریشه و جایگاه دندان بستگی دارد و اکثر شما می دانید که بعد از این جراحی چه مواردی را باید تحمل کنید از خونریزی حین و بعد از کشیدن، درد و احتمال عفونت …..جایگزینی لیزر به جای چاقوی جراحی در بسیار ی از مواردنقش موثری  درجلوگیری از این نا را حتی ها خواهد داشت.

ترمیم دندان با لیزر چه مزایایی نسبت به روش سنتی دارد؟

باید بگوییم در درمان پوسیدگی دندان با لیزر درد بسیار کم و نزدیک به صفر است و همینطور دقت بمراتب بالاتری نسبت به روش سنتی، بافت دندان اسیبی نمیبیند.

آیا عصب کشی دندان با لیزر امکانپذیر است؟

لیزر در واقع کارایی درمان را با استفاده از ضدعفونی و پاکسازی باکتری های عمق دیواره دندانها به طور چشمگیری افزایش میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده فیلم آن میتوانید مطلب عصب کشی دندان با لیزر را مطالعه بفرمایید.

آیا زنان در دوران بارداری میتوانند از دندانپزشکی با لیزر بهره ببرند؟

بله، درمان های دندانپزشکی با لیزر در دوران بارداری کاملاً بی خطر هستند.

آیا کودکان هم میتوانند از لیزر در درمان های دندانپزشکی استفاده کنند؟

بله، در این روش کار بدون تزریق بی‌حسی انجام میشود. برخلاف مته دندانپزشکی، دندانپزشکی با لیزر باعث ایجاد صدا،گرما و لرزش نمی شود و کودک را نمیترساند. و این کار را برای کودکان بسیار راحت می کند.