چگونه بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببریم؟
مارس 3, 2021
دندان درد در بارداری: دلایل و درمان
مارس 23, 2021
چگونه بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببریم؟
مارس 3, 2021
دندان درد در بارداری: دلایل و درمان
مارس 23, 2021

درمان درد دندان عفونتی

درمان درد عفونتی دندان

برای درمان عفونت دندان پیش از هر اقدام دیگری باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت عفونت شدیدتر شده و باعث ایجاد مشکلات جدی تری میشود. در اسرع وقت از دندانپزشک وقت بگیرید و از پخش شدن عفونت به بخش های دیگر بدن جلوگیری کنید. پس از درمان عفونت میتوانید درمان های معمول برای کم کردن درد و بهبود وضع دندان را انجام دهید. حتما پیش از هرگونه اقدامی برای درمان درد به دندانپزشک مراجعه کنید.

در ادامه تمامی راهکارهای پیشگیری و درمان درد دندان عفونتی، از جمله روشهای خانگی و طبیعی را بررسی خواهیم کرد.

قرار ملاقات با دندانپزشک و معاینه دندان عفونتی

قرار ملاقات با دندانپزشک

۱- در اسرع وقت از دندانپزشک وقت بگیرید.

زمانی که با منشی پزشک تماس گرفتید بگویید که به نظرتان دندانتان عفونت کرده و باید هرچه سریع تر پزشک را ملاقات کنید. حتی اگر درد نداشتید هم به پزشک مراجعه کنید. ممکن است گاهی دندان درد به خاطر از بین رفتن عصب ها از بین رفته باشد.

علائم معمول عفونت دندان موارد زیر هستند:

• دندان درد شدید و ضربان دار بدون وقفه
  • حساسیت به گرما، سرما و فشار هنگام خوردن یا آشامیدن
  • تورم صورت و یا گونه
  • گره های لنفاوی حساس و متورم (غدد لنفاوی غده هایی هستند که در زیر فک شما قرار دارند)
  • بزاق بدبو و بدمزه، که می تواند سفید، خاکستری و یا زرد باشد
  • دردی که با پارگی آبسه برطرف شود
مراجعه به دندانپزشک در صورت علائم جدی عفونت دندان

۲- اگر علائم شما جدی بودند حتما در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد به اورژانس مراجعه کنید. اگر علائم عفونت دندان و یا علائم زیر را دارید حتما در اسرع وقت برای درمان اقدام کنید.

• تورم صورت
  • مشکل تنفس
  • مشکل در بلعیدن
  • افزایش ضربان قلب
تخلیه آبسه

۳- آبسه ی خود را تخلیه کنید.

اگر دندان عفونت کرده آبسه کرده است، دندانپزشک برای کم کردن عفونت باید در اسرع وقت آبسه دندان را تخلیه کند. برای تخلیه ی آبسه، دندانپزشک شما از یک تیغ جراحی استریل استفاده میکند تا آبسه را بریده و اجازه تخلیه ی آن را بدهد. قبل از این عمل به شما داروی بیهوشی داده میشود تا درد را احساس نکنید.

پرسش درباره نیاز به عصب کشی دندان عفونتی

۴- در مورد نیاز به عصب کشی و یا کشیدن دندان سوال بپرسید.

اگر عفونت دندان شما شدید است شاید لازم باشد عصب کشی انجام داده و یا دندان خود را بکشید. در این شرایط چندین روش درمانی وجود دارند که دندانپزشک در مورد آنها به شما توضیح خواهد داد.

• عصب کشی: به معنای حفاری دقیق دندان به منظور تخلیه ی دندان عفونی است. سپس دندانپزشک شما یک تاج را روی دندان قرار میدهد تا آن را بسته و تقویت کند.
  • دندان کشیدن: یعنی بیرون آوردن دندان عفونی از لثه به طور کامل.
استفاده از آنتی بیوتیک ها

۵- استفاده از آنتی بیوتیک ها.

در بسیاری از موارد، دندانپزشک برای کمک به درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند. آنتی بیوتیک به شما کمک می کند تا باکتری های باقی مانده از عفونت دندانی از بین بروند. حتما آنتی بیوتیک ها را دقیقا طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید.

• مصرف آنتی بیوتیک ها را بدون مشورت با دندانپزشک خود متوقف نکنید، زیرا این امر می تواند اثربخشی هر آنتی بیوتیکی را که در آینده مصرف میکنید، کاهش دهد.
  • همچنین ممکن است پزشک داروی ضد قارچی (برای جلوگیری از کاندیدا) و همچنین قرص های تقویت معده برای معده ی شما تجویز کند.
استفاده از مسکن های دندان درد بدون نسخه

۶- مسکن هایی که بدون نسخه نیز ارائه میشوند، مصرف کنید.

ممکن است بعد از انجام عمل جراحی خود کمی درد داشته باشید؛ در این حالت دندانپزشک ممکن است به شما مسکن تجویز کند و یا به شما توصیه کند مسکن بدون نیاز به نسخه مصرف کنید. برخی از مسکن های دندان که به نسخه نیاز ندارند استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن هستند.

• حتما پیش از مصرف دستورالعمل را مطالعه نمایید. اگر در مورد نحوه و دوز مصرف مطمئن نبودید با پزشک مشورت کنید.
درمان تحلیل لثه با لیزر بهترین روش درمانی

امتحان کردن روش های خانگی و گیاهی برای درمان درد دندان عفونتی

قرقره کردن آب گرم و نمک دریایی

۱- قرقره کردن آب گرم و نمک دریایی.

آب گرم و نمک دریایی میتواند دندان درد را کاهش داده و عفونت را درمان کند. برای قرقره کردن آب گرم و نمک دریایی یک قاشق چایخوری نمک دریایی را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. تا زمانی که نمک در آب حل شود، محلول را هم بزنید. سپس مقدار کافی از آن را وارد دهان کرده و حدود یک دقیقه نگه دارید. پس از یک دقیقه محلول را بیرون بریزید.

• این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا درد کاهش پیدا کرده و عفونت درمان شود.
استفاده از کمپرس سیر برای رفع عفونت دندان

۲- کمپرس سیر درست کنید.

اثبات شده است که سیر دارای خواص ضد باکتریایی قوی است. سعی کنید از کمپرس سیر تازه برای درمان عفونت دندان استفاده کنید. هم می توانید از سیر تازه ی خرد شده و هم از یک قاشق چایخوری پودر سیر خشک مخلوط شده با یک قاشق چایخوری آب استفاده کنید.

• برای تهیه ی کمپرس سیر، خمیر سیر خرد شده یا پودر سیر را در یک نایلون تمیز قرار دهید.
  • سیرها را در یک قسمت کوچک از نایلون جمع کنید تا یک گلوله و یا توده ی کوچک ایجاد کند.
  • سپس، کمپرس را روی دندان آسیب دیده قرار دهید و حدود پنج دقیقه در آنجا نگه دارید.
  • این کار را چهار یا پنج بار در روز تکرار کنید.
نوشیدن از سرکه ی سیب برای درمان درد عفونت دندان

۳- سرکه ی سیب میل کنید.

برخی از افراد از سرکه ی سیب برای درمان عفونت استفاده میکنند، و ادعا شده است که سرکه ی سیب به عفونت دندان کمک میکند. یک قاشق چایخوری سرکه ی سیب را با حدود یک فنجان آب مخلوط کنید. سپس، محلول را به مدت حدود یک دقیقه در دهان خود بچرخانید و آن را بیرون بریزید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

قرار دادن روغن میخک روی دندان عفونتی

۴- روی دندان خود روغن میخک بگذارید.

روغن میخک میتواند به کاهش درد ناشی از دندان عفونی کمک کند. همچنین برخی شواهد نشان می دهند که استفاده از خمیر دندان حاوی روغن میخک می تواند یک درمان موثر برای پلاک باشد.

• برای استفاده از روغن میخک، چند قطره از آن را روی یک پنبه بریزید و سپس پنبه را روی دندان آسیب دیده بگذارید.
  • این پنبه را حدود سه تا پنج دقیقه روی دندان خود نگه دارید.
  • سپس، دهان خود را با مقداری آب نمک بشویید.
  • این کار را چهار یا پنج بار در روز تکرار کنید.
عوارض و مشکلات لمینت دندان چیست؟

پیشگیری از عفونت دندان

مسواک زدن صبح و شب

۱- دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید.

مسواک زدن صبح و شب میتواند به کاهش پلاک و جلوگیری از ایجاد حفره کمک کند. اطمینان حاصل کنید که برای مسواک زدن از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کرده و وقت کافی را به مسواک زدن اختصاص دهید. سایر عادت های خوب مسواک زدن شامل موارد زیر هستند:

• تمام سطوح دندان های خود (جلو، عقب، قسمت های بالایی دهان و لثه) را مسواک بزنید.
  • زبان خود را مسواک بزنید.
  • دهان خود را بعد از هر وعده ی غذایی بشویید.
  • مسواک خود را در مکانی قرار دهید تا در مجاورت هوا خشک شود (مسواک مرطوب باعث تولید باکتری میشود).
  • مسواک خود را هر سه تا چهار ماه تعویض کنید.
استفاده از نخ دندان

۲- روزانه دو بار نخ دندان بکشید.

استفاده از نخ دندان نیز بسیار مهم است زیرا مسواک نمیتواند به تمامی فواصل بین دندان های شما دست پیدا کند. میتوانید از نخ دندان های معمولی و یا نخ دندان های دسته دار برای راه پیدا کردن به فواصل بین دندان های خود استفاده کنید. وقتی نخ دندان می کشید، حتما باید کارهای زیر را انجام دهید:

• از یک نخ دندان بلند (18 اینچی) استفاده کنید تا بتوانید به طول کامل به تمامی فواصل بین دندان های خود دست پیدا کنید.
  • نخ دندان را به سمت بالا و پایین کناره های دندان هایتان بکشید. نخ دندان را فقط به سمت داخل و بیرون نکشید.
  • این کار را به آرامی انجام دهید. فشار زیاد ممکن است باعث آسیب یا خونریزی لثه شود.
قرقره کردن دهانشویه

۳- پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دهانشویه قرقره کنید.

قرقره کردن دهانشویه ی ضد میکروبی و یا دهانشویه ی حاوی فلوراید نیز می تواند به بهبود سلامت دندان کمک کند. به دنبال دهانشویه ای باشید که با پلاک مقابله کند و پس از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای محافظت بیشتر آن را قرقره کنید.

چکاپ منظم دندانپزشکی

۴- برای چکاپ به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

چکاپ منظم توسط دندانپزشک میتواند به شما در تشخیص به موقع هرگونه مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان یا تجمع پلاک کمک کند. دندانپزشک می تواند سلامت دندان های شما را بهبود بخشیده و پیش از بدتر شدن مشکلات دهانی آنها را درمان کند. اطمینان حاصل کنید که سالانه دو بار برای جرم گیری و معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده علائم زیر با دندانپزشک ارتباط بگیرید:

• قرمزی و خونریزی لثه
  • جدا شدن لثه از دندان ها
  • از بین رفتن ترتیب دندان ها
  • لق شدن دندان ها
  • حساسیت به سرما و گرما
  • بوی بد دهان یا طعم بد دهان
لبخند هالیوودی: راهنمای کامل هر آنچه که باید بدانید!

هشدار:

• سعی نکنید پیش از ملاقات با دندانپزشک عفونت دندان را درمان کنید. اگر عفونت دندان درمان نشود، میتواند به فک و حتی گردن و سر شما گسترش یابد. این عفونت میتواند منجر به سپسیس شده و کشنده باشد. حتی اگر درد برطرف شود باز هم مراجعه به دندانپزشک برای درمان مهم است.
  • هرگز سعی نکنید آبسه را فشار دهید و یا تخلیه کنید. اینگونه ممکن است صدمات زیادی به دهان خود وارد کرده و عفونت را گسترش دهید. عفونت روی دندان های فوقانی شما بسیار خطرناک است، زیرا به استخوان هایی که کمی اسفنجی هستند نزدیکتر است. این استخوان های اسفنجی باعث میشوند که عفونت ها به سرعت به بافت مغز منتقل شوند.

منبع:

Get Rid of a Tooth Infection