علت احساس بوی بد در بینی و انتهای گلو و درمان
می 30, 2021
لثه سالم چه رنگی است؟ معنی رنگهای متخلف لثه چیست؟
ژوئن 20, 2021
علت احساس بوی بد در بینی و انتهای گلو و درمان
می 30, 2021
لثه سالم چه رنگی است؟ معنی رنگهای متخلف لثه چیست؟
ژوئن 20, 2021

تقویت لثه های ضعیف و استحکام آن

لثه ضعیف و شل مشکلی است که امروزه بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. برای جلوگیری از لق شدن و از دست دادن دندان ها و حفظ سلامت لثه ها ، مراقبت صحیح و تقویت لثه اهمیت زیادی دارد. حفظ بهداشت دهان و دندان از تشکیل پلاک و تکثیر باکتری هایی که برای مینای دندان شما مخرب هستند و باعث التهاب می شوند جلوگیری می کند.
مهمترین عملکرد لثه محافظت و تغذیه دندان ها است. خونریزی لثه ، التهاب لثه ، تجمع پلاک و بوی نامطبوع از دهان ، همگی از نشانه های بیماری های لثه است. در مواجهه با چنین مشکلاتی ، بسیاری از مردم توجه لازم را به آنها نمی کنند. در نتیجه می تواند منجر به شل شدن و از بین رفتن دندانها شود. برای اطمینان از اینکه سالیان دراز لبخندی زیبا داشته باشید ، لازم است به محکم بودن و تقویت لثه توجه زیادی داشته باشید.

علائم التهاب لثه

علائم زیر می تواند نشانه التهاب باشد:

• خونریزی لثه در حین خوردن غذا یا مسواک زدن.
  • قرمزی شدید ، تورم لثه ؛
  • تحرک دندان ها ؛
  • قرار گرفتن در معرض دید پایه دندان و ریشه های آنها.
  • کیست لثه ؛
  • بوی بد دهان.

گام نخست: سالم نگه داشتن لثه ها

تقویت لثه و محکم کردن لثه

روزانه حداقل دو بار و به مدت دو دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید.

این اولین گام برای حفظ سلامت دندان هاست. از یک مسواک نرم و یا متوسط و یک خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و دندان های خود را حتما صبح و شب مسواک بزنید. تایمر گوشی خود را روی دو دقیقه بگذارید و یا به هنگام مسواک زدن به یک موسیقی دو دقیقه ای گوش دهید.

• دندان های خود را با خشونت مسواک نزنید – مسواک را مانند مداد در دست بگیرید و به صورت دورانی و عمودی روی دندان های خود بکشید؛ اینگونه باعث درمان تحلیل رفتن لثه نیز میشود. بر روی لثه های خود متمرکز شوید. لثه های شما بافت های مهمی هستند که به عنوانی سدی در برابر باکتری ها عمل میکنند.
  • مسواک را در زاویه ی 45 درجه نگه دارید و آن را با خط لثه موازی کنید.
  • حتما زبان و سقف دهان را نیز مسواک بزنید.
  • هر دو تا سه ماه و یا زمانی که موهای مسواک خراب شدند مسواک خود را تعویض کنید.
دندان قروچه را با این ۸ راهکار متوقف کنید

روزانه حداقل یک بار نخ دندان بکشید.

نخ دندان به باقی مانده های غذا که مسواک به آنها دسترسی ندارد، دسترسی پیدا کرده و آنها را از بین میبرد. نخ دندان را از دو طرف میان دندان ها بکشید.

• نخ دندان باید بین دندان های شما شکلی شبیه به C داشته باشد.
  • نخ را روی لثه ها فشار ندهید – تا خط لثه و نه بیشتر، پیش بروید.
  • بین هر دو دندان حداقل 4 بار به صورت عمودی حرکت کنید تا تمامی باکتری ها از بین بروند.

روزانه حداقل یک بار دهان شویه ی آنتی باکتریال قرقره کنید.

دندان های شما فقط 25 درصد از فضای دهانی شما را تشکیل میدهند و شما برای مقابله با عفونت هایی که به بیماری های لثه منجر میشوند باید کل فضای دهان را تمیز نگه دارید. در هفته چند بار از دهان شویه ی آنتی باکتریال استفاده کنید اما از مصرف دهان شویه های حاوی الکل خودداری کنید زیرا این دهان شویه ها بیشتر از اینکه مفید باشند آسیب رسان هستند.

• به همچنین میتوانید از دهان شویه های کلرهگزیدین نیز استفاده کنید. اما مصرف این محصول به مدت بیش از دو هفته ممکن است باعث ایجاد لکه روی دندان ها شود.

غذاهایی که برای لثه مضر نیستند مصرف کنید.

اسنک های شیرین، آدامس و نوشابه باعث رشد باکتری های مضر در دهان شده و در نهایت منجر به بیماری های لثه میشوند. چیپس سیب زمینی، کراکر، و میوه های خشک به دندان ها میچسبند و اگر به درستی و سریعا شسته نشوند باعث آسیب به دندان ها میشوند. از آنجا که اغلب افراد پس از خوردن اسنک مسواک نمیزنند، ذرات باقیمانده برای ساعت ها روی دندان های ایشان باقی میمانند.

• غذاهای سرشار از کلسیم، مانند لبنیات برای سلامت دندان ها مفید هستند.
  • سبزیجات، هوموس و میوه های تازه همگی برای سلامت دندان ها مفید هستند.
  • پس از خوردن غذاهای شیرین، دهان خود را با آب بشویید. اگر غذای شیرین یا نوشیدنی های گازدار خورده اید، حداقل نیم ساعت صبر کنید و سپس مسواک بزنید.
دندان ترک خورده: علائم، پیشگیری و درمان

آب بنوشید.

بزاق برای سالم نگه داشتن دهان و تعادل باکتری ها بسیار مهم است. هر ساعت 100 تا 250 میلی لیتر آب بنوشید – مخصوصا زمانی که احساس تشنگی میکنید یا دهانتان خشک است.

هر 3 تا 8 ماه یکبار به دندانپزشک و متخصص دهان و دندان خود مراجعه کنید.

وظیفه ی ایشان بررسی دهان و دندان شما و پیدا کردن مشکلات احتمالی و البته کمک به شما برای رفع این مشکلات است. حتی اگر فکر میکنید مشکلی ندارید، حتما جلسات منظم چکاپ داشته باشید.

گام دوم: پیشگیری از بیماری های لثه

تقویت لثه و استحکام لثه

اگر در خطر ابتلا به بیماری های لثه هستید، حتما بدان واقف شوید.

چندین عامل مشکل زا برای بیماری های لثه وجود دارند که از کنترل شما خارج هستند. اگر یکی از عوامل زیر را در خود مشاهده کرده اید، حتما در مورد راه های جلوگیری از بیماری لثه با دندانپزشک صحبت کنید:

• سابقه ی خانوادگی بیماری لثه
  • تغییرات هورمونی در زنان و دختران
  • داروهایی که منجر به خشکی دهان میشوند
  • بیماری های موثر بر ایمنی بدن مانند سرطان یا ایدز
  • عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان

سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن یکی از بزرگترین عوامل ایجاد بیماری های لثه در جهان است که میتواند از درمان موفقیت آمیز نیز جلوگیری کند. ساده ترین راه برای جلوگیری از بیماری های لثه، ترک سیگار است.

• اگر به همراه سیگار، الکل نیز مصرف شود، عوارض تشدید میشوند. از استعمال سیگار و آشامیدن الکل به طور همزمان جدا خودداری کنید.

دو بار در سال جرمگیری انجام دهید.

با پاک کردن پلاک های دندانی تقریبا میتوان از تمامی بیماری های لثه پیشگیری کرد؛ البته که بهترین فرد برای انجام این کار دندانپزشک است. حتما به طور منظم چکاپ شوید و نکاتی که پزشک بیان میکند را اجرایی کنید.

مطالعه مطلب جرم گیری و تمیز کردن لثه (خانگی و پزشکی) توصیه میگردد.

عوامل بیماری های لثه را شناسایی کنید.

بیماری های لثه در صورت عدم شناسایی و درمان، میتوانند به بافت و غضروف های دهان آسیب برسانند و منجر به پوسیدگی دندان شوند. اگر به طور مزمن علائم زیر را تجربه کردید، فورا از دندانپزشک خود وقت بگیرید:

• بوی بد دهان به صورت دائمی
  • لثه های قرمز یا متورم
  • لثه های حساس یا دچار خونریزی
  • جویدن غذا با همراه حس درد یا سوزش لثه
  • لق شدن دندان ها
  • حساس شدن دندان ها
  • عقب رفتن لثه (افزایش طول دندان ها)
عصب کشی دندان در بارداری: دندانپزشکی بدون خطر با لیزر

پیش از پیشرفت بیماری به کمک دندانپزشک خود، اقدامی مناسب انجام دهید.

التهاب لثه به معنای ملتهب یا متورم شدن لثه است که به خودی خود خطرناک نیست. با این حال، اگر سریعا به آن رسیدگی نشود، میتواند به پریودنتیت، یعنی جدا شدن دندان ها از لثه منجر شده و به باکتری ها اجازه ی ورود و آسیب رساندن به دندان های شما را بدهد. اگر با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم لثه های شما بهبود پیدا نکردند، ممکن است برای جلوگیری از بیماری به آنتی بیوتیک یا جراحی نیاز پیدا کنید.

درمان های خانگی برای تقویت لثه و جلوگیری از لق شدن دندان ها

• چای سبز: چای سبز حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا سابقه طولانی در درمان خراش و سوختگی پوست دارد ، اما مفید بودن آن در دهان نیز اثبات شده است. محققان نشان دادند که آلوئه ورا به اندازه دو خمیر دندان تجاری در کاهش باکتری های بیماریزا موثر است.
  • خمیر زردچوبه: تحقیقات نشان داده است که زردچوبه قادر به کاهش التهاب در بدن است. علاوه بر این ، به نظر می رسد دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است.
  • دهانشویه مریم گلی: برخی از انواع دهانشویه ها حاوی مقدار زیادی الکل هستند و حتی ممکن است دهان را خشک کرده و باعث ایجاد پلاک باکتریایی بیشتری شوند. اما دهانشویه دهان با مریم گلی می تواند لثه های ملتهب را آرام کند. شستشوی روزانه با دهانشویه مریم گلی می تواند باعث کاهش باکتری های ایجاد کننده پلاک های دندانی شود.
  • روغن نارگیل: چرخاندن روغن نارگیل در دهان میتواند به درمان بیماری لثه کمک کند.

Get-Healthy-Gums

1. Mortezayou3efi گفت: