چگونگی مواجه با بوی بد دهان دیگران
ژوئن 6, 2020

خشکی دهان: بهترین روشهای درمان خانگی

درمان خشکی دهان

خشکی دهان شرایط آزار دهنده ای است که نیاز به درمان دارد.بزاق دهان یکی از عناصر مهم در دهان، برای اثبات سلامت دهان و دندان می باشد. بزاق کمک می کند تا مواد غذایی باقی مانده در درون دهان شسته شود. همچنین حاوی مقادیری مواد معدنی مانند کلسیم است. که برای حفظ سلامت دندان و تقویت لثه ها بسیار موثر است. در برخی مواقع ممکن است، این بزاق توسط غدد بزاقی تولید نشود.

در این صورت فرد دچار خشکی دهان می شود. در برخی از اوقات فرد در خواب با خشک شدن دهان مواجه میشود که ناشی از باز بودن دهان هنگام شب و نفس کشیدن از راه دهان بجای بینی است. در ادامه قصد داریم شما را با علائم، دلایل و روشهای درمانی خانگی و پیشگیری از خشک شدن دهان ، بیشتر آشنا کنیم.

خشکی دهان چیست؟

زراستومیا یا همان خشکی دهان، عدم وجود بزاق کافی به منظور مرطوب نگه داشتن دهان است. خشکی دهان ممکن است به دلایل مختلفی از جمله فشارهای عصبی ایجاد شود. که می تواند موجب سختی بلع و مشکل در صحبت کردن شود. خشک شدن دهان به سن و سال ارتباطی ندارد و در هر سنی ممکن است رخ دهد. بهتر است بدانید اگر دچار بوی بد دهان هستید برای رفع بوی بد دهان ابتدا باید این مشکل را برطرف نمایید.

علل خشکی دهان

خشکی دهان می تواند دلایل مختلفی مانند برخی از بیماریها داشته باشد. از جمله علل خشک شدن دهان به شرح زیر می باشد.

1. از معمول ترین دلایل خشک شدن بزاق دهان، می توان به کم آبی بدن اشاره نمود.
  2. افزایش سن می تواند باعث کاهش بزاق دهان شود.
  3. برخی از داروهای درمانی ممکن است، موجب خشک شدن بزاق دهان شوند. به طور مثال استفاده از داروهای فشار خون و افسردگی موجب کاهش بزاق دهان می شوند.
  4. انجام درمان های سخت مانند شیمی درمانی می تواند موجب این مشکل شود.
  5. فشارهای عصبی و یا آسیب دیدگی رگ های عصبی سر و گردن، نیز می تواند موجب خشکی دهان شود.
  6. برخی از بیماری ها مانند ایدز و یا دیابت نیز می توانند، باعث به وجود آمدن این عارضه شوند.
  7. استفاده از دخانیات یکی دیگر از دلایل ابتلا به این عارضه می باشد.
  8. قرارگیری در آب و هوای گرم نیز می تواند موجب خشک شدن دهان شود.
  9. پوسیدگی های عمیق دندانی، می تواند موجب آسیب دیدگی و التهاب لثه شود. بیماری های لثه به مرور زمان موجب کاهش بزاق دهان می شود.
  10. خروپف کردن هم می تواند موجب خشکی بزاق دهان شود. از آنجایی که افرادی که خروپف می کنند، با دهان باز می خوابند. ورود هوا به درون دهانشان موجب کاهش بزاق دهانشان می شود.
شایع ترین علت های بوی بد دهان

علائم و عوارض خشکی دهان

• احساس سوزش دهان در حالت عادی از علائم ابتلا به این عارضه می باشد.
  • همچنین ترک خوردن دائمی لب ها و ایجاد زخم های کنار لب از دیگر علائم آن می باشد.
  • ایجاد عفونت های قارچی دهان
  • به وجود آمدن زبان ترک خورده و خشک
  • ایجاد بوی بد در دهان
  • افزایش میزان خرابی دندان ها و التهاب لثه
  • ایجاد عفونت در لثه و دهان
  • به وجود آمدن مشکل در هنگام صحبت کردن
  • سختی در بلع و در هنگام جویدن جویدن غذا
  • ایجاد زخم های دهان و روی لب سوزش همراه با سوزش
  • به وجود آمدن احساس خشکی و زخم در گلو
  • ایجاد احساس چسبنده بودن زبان و گلو در هنگام صحبت کردن و یا در هنگام غذا خوردن

درمان خشکی دهان

با توجه به این موضوع که دلیل خشکی دهان شما به چه علت به وجود آمده است. نحوه درمان آن متفاوت خواهد بود. به طور مثال اگر دلیل آن مصرف دارو باشد. پزشک و یا دندان پزشک شما با توجه به نوع بیماری، داروی شما را تغییر خواهد داد. اگر امکان جایگزینی داروهای مصرفی شما، وجود نداشته باشد. پزشک شما محصولی را به منظور افزایش بزاق دهان شما تجویز خواهد نمود.

برخی از روش ها نیز به صورت خود مراقبتی می توانند خشکی دهان شما را کاهش دهند. که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

• عدم استفاده از نوشیدنی های کافئین دار یکی دیگر از روش های کاهش خشکی بزاق است. زیرا کافئین موجب کاهش رطوبت دهان می شود.
  • نوشیدن آب فراوان و یا استفاده از نوشیدنی های بدون الکل می تواند در درمان خشکی بزاق دهان، بسیار موثر واقع شود. حتی در صورتی که احساس تشنگی هم ندارید. سعی کنید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. همچنین از مصرف آب بیش از حد سرد و یا بیش از حد داغ خودداری نمایید.
  • استفاده از آدامس های بدون قند و جویدن آنها می تواند روند تولید بزاق دهان را افزایش دهد.
  • عدم استفاده از غذاهای شور و تند، از دیگر روش های درمان این عارضه می باشد.
  • عدم استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی نیز موجب کاهش میزان خشکی بزاق در دهان می شود. بنابراین اگر دچار این مشکل شدید. و دخانیات مصرف می کنید. بهتر است از مصرف آن خودداری نمایید.

روش های خانگی برای درمان خشکی دهان

1. استفاده از ترکیب لیمو، شکر و آب می تواند برای درمان، بسیار موثر باشد. کافی است شکر و آب را بجوشانید و بعد از خنک شدن آن، آب لیمو ترش را به آن اضافه نمایید. این شربت خوشمزه می تواند درمان موثری برای از بین بردن خشکی بزاق دهان، محسوب شود.
  2. ترکیب لیمو، عسل و آب نیز در درمان زراستومیا بسیار موثر است. برای تهیه این نوشیدنی، مواد را با یکدیگر مخلوط نموده و نوش جان نمایید. تا رسیدن به نتیجه مطلوب، می توانید روزی یک یا دو لیوان از این نوشیدنی استفاده نمایید.
  3. استفاده از چای زنجبیل از دیگر روش های درمان این عارضه محسوب می شود. این چای علاوه بر برطرف نمودن خشک شدن دهان، می تواند در درمان بیماری های آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی نیز موثر واقع شود.
  4. همچنین خوردن روزانه یک قاشق از مخلوط آلوئه ورا، عسل و آب نیز می تواند در بهبود این عارضه تاثیرگذار باشد. کافی است یک ربع قبل از غذا خوردن، یک قاشق سوپ خوری میل کنید.
  5. یکی دیگر از روش های درمان خشکی دهان، استفاده از آب نمک است. برای اینکار باید در ابتدا آب و نمک را ترکیب نموده و روی اجاق بجوشانید. در هنگام بیدار شدن از خواب، مقداری از آب نمک جوشانده شده را، به صورت ناشتا میل نمایید.

منبع:

Dry Mouth

1. Naz گفت:

سلام عالی بود مرسی

2. محمد گفت:

هزینه عمل بد بوهی دهان چقدر است

• h.saraei گفت:

هزینه درمان بوی بد دهان بعد از معاینه مشخص میشود. لطفا برای اطلاعات بیشتر با مطب تماس بگیرید.