جراحی ضایعه و کیست لثه و دندان با لیزر
زخم های زبان و دهان علائم جدید کرونا
دسامبر 29, 2020

علت بوی مدفوع از دهان و درمان قطعی

فکر میکنید نفستان بوی مدفوع میدهد؟ و یا نفس فرزندتان بوی مدفوع میدهد؟ نه، شوخی نمیکنیم! واقعا تحت برخی شرایط نفس افراد بوی مدفوع میگیرد.
خوشبختانه این مشکل همه گیر نیست. اما اگر شخصی به این مشکل مبتلا شود مطمئنا صحبت با پزشک در این مورد و پاسخ دادن به سوالات پزشک برایش سخت خواهد بود. آشنایی پیدا کردن با علل این مشکل به شما نکاتی در مورد درمان آن و الزام مراجعه به پزشک میدهد.

دلایل رایج بوی مدفوع از دهان

عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان

رعایت نکردن صحیح بهداشت دهان و دندان میتواند یکی از مهم ترین علل ایجاد این مشکل باشد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، عوامل مهمی برای داشتن دهان و دندانی سالم هستند.

• درمان

تلاش کنید روزانه زبان خود را نیز بشویید. به همچنین از یک دهانشویه ی بدون الکل برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. بهتر است که در نوبت های منظم برای جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ی بهداشت دهان و دندان به مقاله ی “مسواک زدن و نخ دندان کشیدن” مراجعه کنید.

رژیم غذایی

میدانیم که برخی غذاها بوی خوبی ندارند و این بو ممکن است تا چند ساعت پس از خوردن آنها نیز باقی بماند. حتی اگر کسی کنارتان نیست نیز بهتر است سمت این غذاها نروید! زمانی که نفس شما و یا کودک شما بوی مدفوع میدهد، گازی در هوا متصاعد میشود که زندگی اجتماعی شما / کودک شما را تحت تاثیر قرار میدهد.

• علائم

بوی بد بلافاصله پس از خوردن غذا و یا چند ساعت پس از خوردن غذا.

• درمان

واکنش هر فردی به غذا متفاوت از دیگری است. تخم مرغ، جوانه ی بروکسل و یا مارچوبه بوی مخصوص به خود را دارند و بهتر است زمانی آنها را بخورید که قرار نیست در کنار افراد دیگر باشید. و یا اینکه به کل خوردن این غذاها را فراموش کنید! پروتئین و سبزیجات مورد نیاز بدن خود را از راه های دیگری جذب کنید!

انسداد روده

این مشکل بسیار حاد و جدی هنگامی اتفاق می افتد که روده ی شما مسدود شود. در نتیجه، غذای هضم شده (مدفوع) نمی تواند مسیر طبیعی به خارج از بدن شما را طی کند. انسداد روده می تواند در اثر بیماری هایی مانند تومورها و یا بیماری کرون ایجاد شود.

• علائم

درد شکم یا نفخ، استفراغ و عدم توانایی دفع گاز. در موارد نادر، افراد مدفوع بالا آورده اند. از آنجا که مواد مدفوع در داخل بدن شما باقی میماند، بوی بد دهان به سمت بالا (دهان شما) آمده و از راه تنفس خارج شود (نفس شما را بوی مدفوع می دهد).

رفع بوی بد دهان در صبح

با توجه به شدت انسداد روده، ممکن است پزشک مجبور به انجام عمل جراحی شود. پزشکان معمولا نوعی اسکن انجام میدهند تا وخامت اوضاع را بررسی کنند.

گرفتگی بینی یا سینوزیت

آبریزش از عقب بینی ناشی از عفونت های سینوسی یا آلرژی، می تواند منجر به بوی بد دهان شود. حتی اگر به خوبی از دهان و دندان های خود مراقبت کنید باز هم این مشکل میتواند علت بوی بد دهان باشد زیرا این بو از ته گلوی شما می آید!

• علائم

آبریزش بینی، مخاط در ته حلق، عطسه، آبریزش چشم، بوی بد دهان / هالیتوز و علائم مشابه با تب یونجه.

• درمان

داروهای ضد احتقان، آنتی هیستامین، داروهای آلرژی (بدون نسخه) و یا با نسخه ی پزشک اگر پزشک تعیین کند که مصرف دارو ضروری است.

استفراغ

حالت تهوع شدید و استفراغ می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. غذای نیمه هضم شده و صفرای معده به طوری که باعث استفراغ شود، باعث ایجاد بوی تخم مرغ فاسد شده و در نتیجه نفس شما بوی مدفوع میگیرد. اسید معده نیز باعث از بین رفتن مینای دندان و خراب شدن و ضعیف شدن دندان میشود. اگر دهان فرزند شما پس از استفراغ بوی مدفوع میدهد، میتوانید به چند روش به او کمک کنید.

• علائم

این مورد کاملا واضح است. شما فقط حالت تهوع ندارید بلکه بالا نیز می آورید. علت این مشکل می تواند به غذایی که خورده اید برگردد، و یا ویروس معده یا و حتی تهوع صبحگاهی باشد.

• درمان

این مورد بسیار مهم است. بلافاصله پس از استفراغ مسواک نزنید. اگر مسواک بزنید اسید معده را در دهان و بین دندان ها پخش میکنید و باعث از بین رفتن مینای دندان میشوید. به جای آن، دهان خود را با آب بشویید و یا از دهانشویه استفاده کنید.

آبسه ی دندان

هر بار که فیستول (زخم متورم و جوش مانند) در دهان شما تخلیه شود، دندان ورم کرده می تواند بوی بدی در دهان شما ایجاد کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است احساس کنید که نفس شما بوی مدفوع می دهد.

• علائم

علائم دندان آبسه کرده برای اشخاص مختلف متفاوت است. معمولا حس میکنید که دندان شما چیزی درون دهانتان تخلیه میکند، و فیستول نیز روی لثه ی شما ایجاد میشود. درد و تورم در این نوع بیماری کاملا شایع است.

• درمان

بیشتر دندان های آبسه کرده به درمان ریشه نیاز دارند (روش درمانی معروف به “درمان کانال ریشه”). اما اگر دندان به حدی عفونت کرده و یا فرسوده شده باشد که ترمیم آن امکان پذیر نباشد، دندانپزشک توصیه می کند که آن را بکشید.

بیماری مزمن کلیه (CKD)

زمانی که فردی به بیماری کلیوی مبتلا شود، سطح آمونیاک و سایر سموم در بدن او تغییر میکنند. در نتیجه، ممکن است این فرد در بدن خود بوهای عجیبی مانند بوی بد دهان تجربه کند. به طور کلی، این مشکل به ناتوانی بدن شما در فیلتر کردن سموم و مواد زائد برمیگردد.

بوی بد دهان کودکان: نشانه ها، دلایل و روشهای درمان

علائم رایج CKD تهوع، از دست دادن اشتها، استفراغ، خستگی، تورم، گرفتگی عضلات و تغییر در تعداد دفعات ادرار کردن هستند.

• درمان

شخصی که در آخرین مراحل بیماری کلیه است باید دیالیز شود و خون او به طور مصنوعی فیلتر شود. پیوند کلیه نیز ممکن است لازم باشد.

بیماری رفلاکس معده (GERD)

بیماری رفلاکس معده و یا GERD میتواند یک بیماری جدی باشد در صورتی که بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند! اگر نفس شما بوی مدفوع میدهد نشانه ها را با دقت بررسی کنید تا ببینید به بیماری رفلاکس معده مبتلا هستید و یا خیر. اگر نفس کودک شما بوی مدفوع میدهد اما او نمیتواند علائم بیماری خود را برای شما توضیح دهد، از پزشک متخصص اطفال خود در مورد علائم GERD در کودک خود مشورت بگیرید.

• علائم

مواد اسیدی موجود در معده روی مینای دندان تاثیر منفی میگذارد و سوزش سر دل (که معمولا شب هنگام خوابیدن بدتر است)، درد قفسه ی سینه، احساس وجود چیزی در گلو، استفراغ (“بالا آوردن فقط در گلو”) و برگرداندن غذا به دهان را تشدید میکند. برخی از افراد به التهاب حنجره یا سرفه ی مزمن نیز مبتلا میشوند.

• درمان

تغییر در رژیم غذایی مانند کمتر کردن حجم غذا در هر وعده ی غذایی و پرهیز از مصرف برخی غذاها و استفاده از برخی داروهای مناسب برای رفلاکس معده که بدون نسخه و یا با نسخه ی پزشک ارائه میشوند، میتوانند برای درمان رفلاکس معده موثر باشند.

کتواسیدوز

این وضعیت در صورت عدم تعادل الکترولیت، انسولین یا پروتئین ناشی از رژیم یا بیماری کبدی در فرد اتفاق می افتد. به عنوان مثال، کسی که رژیم کتو دارد ممکن است حس کند که پروتئین زیاد باعث تغییر در متابولیسم بدن او شده و بنابراین مقدار زیادی آمونیاک از بدن وی خارج میشود و باعث بوی نامطبوع نفس او میشود. معمولا، کتواسیدوز در افراد مبتلا به دیابت به دلیل عدم تعادل میان قند خون و انسولین رخ میدهد.

• علائم

گیجی، تکرر ادرار، تشنگی بیش از حد، افزایش سطح گلوکز خون، کتون زیاد در آزمایش ادرار، بوی نفس شبیه به بوی میوه، خشکی دهان و درد شکم.

• درمان

کتواسیدوز مرتبط به دیابت به درمان پزشکی سریع نیاز دارد. به نزدیک ترین اورژانس بیمارستانی مراجعه کنید. اگر به این مشکل رسیدگی نشود ممکن است بیمار به کما برود و یا حتی فوت کند.

رفع بوی سیر یا پیاز از دهان

نارسایی کبد

همانطور که بدن شما برای پاکسازی سموم به کلیه های شما احتیاج دارد، به کبد نیز نیاز دارد. کسی که مبتلا به بیماری کبد است، ممکن است تا زمانی که بیماری وارد مراحل پیشرفته نشده، از مشکل خود باخبر نشود. با اینکه تشخیص بیماری در مراحل اولیه آسان نیست اما بهتر است با علائم بیماری آشنا شوید.

• علائم

حالت تهوع، استفراغ، خستگی، اسهال، از دست دادن اشتها، تورم شکم، گیجی، یرقان و خونریزی سریع.

• درمان

زمانی که شخصی به نارسایی کبد دچار شود، بهتر است به متخصص کبد مراجعه کند تا بهترین روش درمانی برای وی مشخص شود. این بیماری معمولا تغییرات زیادی روی سبک زندگی فرد و سطح IV ایجاد میکند.

روش های درمان بوی بد دهان در خانه

یک لحظه تصور کنید که نفستان بوی بدی میدهد اما منشا این بوی بد مشکلات جسمی مانند انسداد روده و یا رفلاکس معده نیست. و یا اینکه نفس کودک شما بلافاصله پس از استفراغ بوی مدفوع میدهد و شما باید کاری انجام دهید تا خودتان نیز به خاطر این بوی بد بالا نیاورید! در ادامه چندین روش برای از بین بردن این بوی مدفوع آمده است.

• شستن دهان با آب – این مورد مخصوصا زمانی که شما بالا آورده اید و اسید معده در دهانتان جمع شده است، ضروری است.
  • قرقره کردن دهانشویه ی بدون الکل – بهتر است از دهانشویه هایی که از روغن های گیاهی تهیه شده اند استفاده کنید.
  • با استفاده از مسواک و یا زبان شور روزانه یک بار زبان خود را بشویید.
  • هرگونه گرفتگی بینی، احتقان و یا آلرژی را با داروهای بدون نسخه از بین ببرید.
  • روزانه یک بار نخ دندان کشیده و دو بار مسواک بزنید.
  • روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.
  • مرتب جرم گیری کنید تا از ایجاد پلاک های دندانی و بیماری های پریودنتالی که باعث بوی بد دهان میشوند نیز جلوگیری شود.

غلبه بر بوی بد دهان با لیزر

فکر میکنید نفس خودتان و یا یکی از اطرافیانتان بوی مدفوع میدهد؟ این مشکل عادی نیست. اگر نفس کودک شما بوی مدفوع میدهد و یا دهان یکی از اطرافیانتان بوی نامطبوعی دارد، ممکن است وی به بیماری های خطرناکی مبتلا باشد (از انسداد روده گرفته تا رفلاکس معده).

امکان دارد که این بوی بد به خاطر خوردن غذایی خاص و یا استفراغ باشد، اما بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

در بیش از ۸۵ درصد از موارد، نفس بد بو ناشی از مشکلات دهان و دندان است. نگران نباشید در صورت وجود مشکل در حوزه دهان و دندان میتوانید به کمک تکنولوژی لیزر، درمان قطعی بوی بد دهان را در کلینیک دکتر حاکم زاده انجام دهید.